• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Krishantering i skolan – ideal och verklighet

Sammanfattning
Syftet med uppsatsen är att undersöka om det finns ett glapp mellan ideal och verklighet med fokus på krishantering i skolan. Vi anser att debatten kring detta ämne är begränsad och därför vill vi uppmärksamma detta genom vår undersökning. Vi vill ta reda på eventuella orsaker och konsekvenser till dessa frågor: • Finns det ett glapp mellan regeringens riktlinjer angående innehållet av krishantering i lärarutbildningen och hur dessa riktlinjer tolkas? • Finns det glapp mellan regeringens riktlinjer om krishantering i skolan, lärares åsikter om ämnet och skolors tillämpning av det? • Finns det ett glapp mellan en lärares kunskaper i krishantering och de behov som en elev i kris har? Metod Vi har gjort kvalitativa undersökningar där lärarstudenter och lärare givit sin syn på krishantering. Resultaten från de kvalitativa undersökningarna har jämförts med gällande ideal och teorier i krishantering som vår litteraturstudie förespråkar. Resultaten har även jämförts med regeringens riktlinjer i krishantering. Resultat Undersökningen visar ett glapp mellan ideal och verklighet gällande krishantering i skolan. Regeringens styrdokument kring innehåll av krishantering i lärarutbildningen tolkas inte i full grad av Göteborgs universitet. Undersökningen visar att man i tolkningen av dessa riktlinjer måste ta del av fler dokument för att kunna göra den fullständig. Vår undersökning visar att resultatet av detta medför att universitetets lärarstudenter inte får tillräckliga kunskaper i krishantering. Lärarna som deltog har inte de kunskaper i krishantering som de själva anser är nödvändiga. Det finns både för- och nackdelar för en elev i kris om en lärare har kunskaper i krishantering.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/169
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
vt05 2480-012.pdf (276.0Kb)
Datum
2005
Författare
Mårtensson, Johanna
Karlsson, Katrin
Nyckelord
kris
krishantering
ideal
elever
sorg
Serie/rapportnr.
VT05 2480-012
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV