• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur kommer kundvärdeskapande egenskaper till uttryck i ekonomistyrningen? - En fallstudie inom transportbranschen

Sammanfattning
Bakgrund och problemdiskussion: Ett centralt område för företag idag är att skapa värde för sina kunder. Den alltmer krävande marknaden har medfört ökade krav på att företag blir mer kundorienterade. Studier visar att en ökad konkurrens på marknaden skapar ett ökat behov av att fokusera på kunden och finna vägar för att skapa kundvärde. Att kunden har hamnat i fokus framhävs även i dagens ekonomistyrning. Allt fler företag arbetar aktivt med att förstå och känna till kundens behov. Ett företag som är kundorienterat och strävar efter att skapa värde för kunden måste kunna identifiera de kritiska kvalitetsegenskaper som kunden värdesätter. Den problemformulering vi kommer att arbeta utifrån är följande: Hur kommer kundvärdeskapande egenskaper till uttryck i ekonomistyrningens utformning, användning och agerande? Anledningen till att det är intressant att studera hur kundvärdeskapande egenskaper kommer till uttryck i ekonomistyrningen är främst för att kunden fått en ökad betydelse för företag, men även för att tidigare forskning som bedrivits inom området har varit begränsad. En ytterligare anledning till att uppsatsen är intressant är för att tidigare forskning beträffande kundvärde och ekonomistyrning i huvudsak har dominerats av enkätundersökningar med många studieobjekt och är vanligen avgränsad till större företag. Syfte: Syftet med uppsatsen är att kartlägga och analysera hur kundvärdeskapande egenskaper kommer till uttryck i ekonomistyrningens utformning, användning och agerande samt att förstå hur betydelsefulla kundvärdeskapande egenskaper påverkar ekonomistyrningens utformning, användning och agerande i en kundorienterad verksamhet. Metod: En explorativ fallstudie har genomförts där vi som författare undersökt vårt problem genom intervjuer hos Börje Jönsson Åkeri samt hos fem av Börje Jönsson Åkeris kunder. Denna metod medför att vi, genom den personliga närvaron, har kunnat säkerställa att respondenterna förstått frågorna samt har vi kunnat fånga upp intressanta kommentarer. Slutsats: Det som kan konstateras utifrån problemformuleringen är att egenskaperna disciplin och säkerhet uttrycks i ekonomistyrningens utformning, användning och agerande.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URL:
http://hdl.handle.net/2077/1696
Samlingar
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
05-06-11M.pdf (296.9Kb)
Datum
2006
Författare
Berglund, Patrik
Areland, Henriette
Andersson, Patrik
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV