• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jämställda läromedel - sanning eller myt?

Abstract
Sammanfattning Titel: Jämställda läromedel – sanning eller myt? En undersökning av genus i matematikböcker från 1959 till 2004. Författare: Ariane Hess och Elin Smedsén Arbetets art: Pedagogiskt/didaktiskt examensarbete Handledare: Ylva Ulfsdotter Eriksson Bakgrund: Jämställdhetsdebatten förs flitigt i samhället och i skolan men hur ser det ut i läroböckerna? Matematik har länge ansetts vara ett manligt ämne men i skolan kommer både flickor och pojkar i kontakt med det då det är ett kärnämne och har så varit under lång tid. Speglar utformningen av matematikböcker samhällets utveckling? Syfte: Vårt syfte är att skapa en medvetenhet kring hur flickor och pojkar framställs i matematikböcker för årskurs åtta mellan åren 1959 till 2004 samt att jämföra denna utveckling med de aktuella läroplanernas utformning. Problem: Hur fördelas och framställs flickor och pojkar i textuppgifterna? Hur gestaltas flickor och pojkar i bilderna? Lyckas läroböckerna uppnå läroplanernas krav på jämställdhet? Metod: En kvantitativ undersökningsmetod med kvalitativa inslag har använts. Sex läroböcker, en från varje decennium samt fem läroplaner har studerats. För att få en överskådlig bild av resultatet har vi använt oss av diagram och tabeller. Resultat och Diskussion: I de tidigaste läroböckerna var bilden av flickor och pojkar stereotyp för att under slutet av undersökningsperioden bli mer jämställd. Dock framkommer det att då jämställdhet eftersträvas är det på flickans bekostnad då hon skall jämställas med pojkarna och inte tvärtom. Vad gäller läroplanerna så följer böckerna de aktuella kraven på jämställdhet genom hela undersökningsperioden.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/170
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
vt05 2480-007.pdf (1.016Mb)
Date
2005
Author
Smedsén, Elin
Hess, Ariane
Series/Report no.
vt05 2480-007
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV