Jämställda läromedel - sanning eller myt?
Sammanfattning
Sammanfattning
Titel: Jämställda läromedel – sanning eller myt? En undersökning av genus i matematikböcker
från 1959 till 2004.
Författare: Ariane Hess och Elin Smedsén
Arbetets art: Pedagogiskt/didaktiskt examensarbete
Handledare: Ylva Ulfsdotter Eriksson
Bakgrund: Jämställdhetsdebatten förs flitigt i samhället och i skolan men hur ser det ut i
läroböckerna? Matematik har länge ansetts vara ett manligt ämne men i skolan
kommer både flickor och pojkar i kontakt med det då det är ett kärnämne och
har så varit under lång tid. Speglar utformningen av matematikböcker samhällets
utveckling?
Syfte: Vårt syfte är att skapa en medvetenhet kring hur flickor och pojkar framställs i
matematikböcker för årskurs åtta mellan åren 1959 till 2004 samt att jämföra
denna utveckling med de aktuella läroplanernas utformning.
Problem: Hur fördelas och framställs flickor och pojkar i textuppgifterna?
Hur gestaltas flickor och pojkar i bilderna?
Lyckas läroböckerna uppnå läroplanernas krav på jämställdhet?
Metod: En kvantitativ undersökningsmetod med kvalitativa inslag har använts. Sex läroböcker,
en från varje decennium samt fem läroplaner har studerats. För att få
en överskådlig bild av resultatet har vi använt oss av diagram och tabeller.
Resultat och
Diskussion: I de tidigaste läroböckerna var bilden av flickor och pojkar stereotyp för att under
slutet av undersökningsperioden bli mer jämställd. Dock framkommer det att
då jämställdhet eftersträvas är det på flickans bekostnad då hon skall jämställas
med pojkarna och inte tvärtom. Vad gäller läroplanerna så följer böckerna de aktuella
kraven på jämställdhet genom hela undersökningsperioden.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2005Författare
Smedsén, Elin
Hess, Ariane
Serie/rapportnr.
vt05 2480-007
Språk
sv