Lärarprofessionalitet och ämnet idrott och hälsa
Sammanfattning
SAMMANFATTNING Institution: Sociologiska institutionen Författare: Anders Hjortsberg & Nadja-Lisa Lönnqvist Titel: Lärarprofessionalitet och ämnet idrott och hälsa Syfte Syftet med studien är att studera lärares professionalitet och professionalisering utefter professionsforskningens teorier. Mot bakgrund av det syftar studien till att undersöka vad som krävs av lärare i ämnet idrott och hälsa för att kunna vara delaktiga i professionaliseringen av läraryrket. Metod Undersökningen genomfördes genom intervjustudier och analyserades sedan med hjälp av professionsforskningens kriterier för ett professionellt yrke. Resultat Resultatet av vår undersökning blev att läraryrket är idag inte att betrakta som ett professionellt yrke om man ser till professionsforskningens kriterier. För att professionalisera läraryrket krävs det att man framförallt utvecklar ett yrkesspråk som blir grunden för professionaliseringen av läraryrket. Intervjustudien visade på en brist på samsyn lärarutbildningar emellan som dock verkade bero mer på ett bristande yrkesspråk än bristande kunskap. För en professionalisering av läraryrket och även en utveckling av ämnet idrott och hälsa krävs att lärare i ämnet får med sig ett reflekterande förhållningssätt och en förmåga att kunna argumentera för sitt ämne från utbildningen. Lärare i idrott och hälsa måste samtidigt utveckla ett förhållningssätt till sitt ämne som innebär att man i första hand ser sig som lärare och i andra hand som ämnesföreträdare.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2005Författare
Lönnqvist, Nadja-Lisa
Hjortsberg, Anders
Nyckelord
professionalisering
lärarprofessionalitet
lärare
idrott
hälsa
Serie/rapportnr.
vt05 2480-010
Språk
sv