Förväntningsgapet mellan revisorer och klienter – I små och medelstora ägarledda företag.
Abstract
Bakgrund och problem: Det finns ett gap mellan marknadens förväntningar på
revisorskåren och den tillsyn som revisorerna enligt lag och rekommendationer är
tvungna att göra. En revisors uppgift är att kontrollera att ett företags balansräkning
stämmer och att redovisningen följer regelverket. Han/Hon skall även syna styrelse och
VD så att de inte skadat bolaget eller brutit mot bolagsordningen.
Syfte: I denna uppsats kommer vi att undersöka om det finns skillnader mellan små
ägarledda företag (1-10 anställda) och medelstora ägarledda företag (11 – 200 anställda)
vad gäller förväntningar på revisorn och det arbete som han/hon verkligen utför. Vidare
kommer vi att undersöka revisorernas syn på förväntningsgapet i de olika kategorierna
av företag. Vi vill även se hur utbildning inom ekonomi bidrar till förväntningsgapets
storlek.
Avgränsningar: Vi begränsar vår undersökning till att genomföra tre djupintervjuer
med vardera kategori av små och medelstora företag samt två intervjuer med
auktoriserade revisorer. Urvalet är begränsat till svenska revisorer och företag i Västra
Götalandsregionen.
Metod: Vi har valt en kvalitativ undersökningsansats. Metoden passar oss väl, eftersom
syftet med vår undersökning är att få fram respondenternas åsikter och värderingar och
inte göra några statistiska generaliseringar. Denna form av undersökning ger oss en
närhet till undersökningsobjekten, en praktisk förankring och en djupare förståelse för
hur verkligheten ser ut.
Analys och slutsatser: I vår undersökning har det visat sig att det avgörande för att
minska förväntningsgapet inte är företagens storlek eller deras utbildningsnivå utan
framförallt beror det på kommunikationen med revisorn. När en naturlig dialog existerar
mellan revisorerna och deras klienter kommer förväntningsgapet att minska som en
bonus.
Förslag till fortsatt forskning: Vi tycker att det vore av intresse att undersöka
förväntningsgapet mellan små och medelstora företag genom en kvantitativ studie för
att se om den stödjer våra slutsatser. En annan intressant infallsvinkel är att göra en
studie på små enmansföretag för att undersöka förväntningsgapets storlek.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
View/ Open
Date
2005Author
Abrahamsson, Melissa
Saarela, Jenny
Hedberg, Evelina
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
Language
sv