• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förväntningsgapet mellan revisorer och klienter – I små och medelstora ägarledda företag.

Abstract
Bakgrund och problem: Det finns ett gap mellan marknadens förväntningar på revisorskåren och den tillsyn som revisorerna enligt lag och rekommendationer är tvungna att göra. En revisors uppgift är att kontrollera att ett företags balansräkning stämmer och att redovisningen följer regelverket. Han/Hon skall även syna styrelse och VD så att de inte skadat bolaget eller brutit mot bolagsordningen. Syfte: I denna uppsats kommer vi att undersöka om det finns skillnader mellan små ägarledda företag (1-10 anställda) och medelstora ägarledda företag (11 – 200 anställda) vad gäller förväntningar på revisorn och det arbete som han/hon verkligen utför. Vidare kommer vi att undersöka revisorernas syn på förväntningsgapet i de olika kategorierna av företag. Vi vill även se hur utbildning inom ekonomi bidrar till förväntningsgapets storlek. Avgränsningar: Vi begränsar vår undersökning till att genomföra tre djupintervjuer med vardera kategori av små och medelstora företag samt två intervjuer med auktoriserade revisorer. Urvalet är begränsat till svenska revisorer och företag i Västra Götalandsregionen. Metod: Vi har valt en kvalitativ undersökningsansats. Metoden passar oss väl, eftersom syftet med vår undersökning är att få fram respondenternas åsikter och värderingar och inte göra några statistiska generaliseringar. Denna form av undersökning ger oss en närhet till undersökningsobjekten, en praktisk förankring och en djupare förståelse för hur verkligheten ser ut. Analys och slutsatser: I vår undersökning har det visat sig att det avgörande för att minska förväntningsgapet inte är företagens storlek eller deras utbildningsnivå utan framförallt beror det på kommunikationen med revisorn. När en naturlig dialog existerar mellan revisorerna och deras klienter kommer förväntningsgapet att minska som en bonus. Förslag till fortsatt forskning: Vi tycker att det vore av intresse att undersöka förväntningsgapet mellan små och medelstora företag genom en kvantitativ studie för att se om den stödjer våra slutsatser. En annan intressant infallsvinkel är att göra en studie på små enmansföretag för att undersöka förväntningsgapets storlek.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URI
http://hdl.handle.net/2077/1720
Collections
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
04-05-116D.pdf (281.8Kb)
Date
2005
Author
Abrahamsson, Melissa
Saarela, Jenny
Hedberg, Evelina
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV