Visa enkel post

dc.contributor.authorAbrahamsson, Melissaswe
dc.contributor.authorSaarela, Jennyswe
dc.contributor.authorHedberg, Evelinaswe
dc.date.accessioned2005-06-22swe
dc.date.accessioned2007-01-17T02:33:30Z
dc.date.available2007-01-17T02:33:30Z
dc.date.issued2005swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1720
dc.description.abstractBakgrund och problem: Det finns ett gap mellan marknadens förväntningar på revisorskåren och den tillsyn som revisorerna enligt lag och rekommendationer är tvungna att göra. En revisors uppgift är att kontrollera att ett företags balansräkning stämmer och att redovisningen följer regelverket. Han/Hon skall även syna styrelse och VD så att de inte skadat bolaget eller brutit mot bolagsordningen. Syfte: I denna uppsats kommer vi att undersöka om det finns skillnader mellan små ägarledda företag (1-10 anställda) och medelstora ägarledda företag (11 – 200 anställda) vad gäller förväntningar på revisorn och det arbete som han/hon verkligen utför. Vidare kommer vi att undersöka revisorernas syn på förväntningsgapet i de olika kategorierna av företag. Vi vill även se hur utbildning inom ekonomi bidrar till förväntningsgapets storlek. Avgränsningar: Vi begränsar vår undersökning till att genomföra tre djupintervjuer med vardera kategori av små och medelstora företag samt två intervjuer med auktoriserade revisorer. Urvalet är begränsat till svenska revisorer och företag i Västra Götalandsregionen. Metod: Vi har valt en kvalitativ undersökningsansats. Metoden passar oss väl, eftersom syftet med vår undersökning är att få fram respondenternas åsikter och värderingar och inte göra några statistiska generaliseringar. Denna form av undersökning ger oss en närhet till undersökningsobjekten, en praktisk förankring och en djupare förståelse för hur verkligheten ser ut. Analys och slutsatser: I vår undersökning har det visat sig att det avgörande för att minska förväntningsgapet inte är företagens storlek eller deras utbildningsnivå utan framförallt beror det på kommunikationen med revisorn. När en naturlig dialog existerar mellan revisorerna och deras klienter kommer förväntningsgapet att minska som en bonus. Förslag till fortsatt forskning: Vi tycker att det vore av intresse att undersöka förväntningsgapet mellan små och medelstora företag genom en kvantitativ studie för att se om den stödjer våra slutsatser. En annan intressant infallsvinkel är att göra en studie på små enmansföretag för att undersöka förväntningsgapets storlek.swe
dc.format.extent288658 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesExternredovisning och företagsanalys
dc.titleFörväntningsgapet mellan revisorer och klienter – I små och medelstora ägarledda företag.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4320swe
dc.subject.svepBusiness and economicsswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post