Innovationskraft i svensk dagligvaruhandel
Abstract
Syfte Syftet med uppsatsen är att ta reda på vad för innovationer som uppkommer inom svensk dagligvaruhandel med fokus på de största aktörerna. Således är målet att ge läsaren en förståelse för hur det innovativa arbetet tar plats i undersökta organisationer.
Huvudfrågeställning Vad för innovativ verksamhet ägnar sig de största företagen inom svensk dagligvaruhandel åt och i vilken form uppkommer innovationer?
Teori Grundläggande för uppsatsen är teorier som behandlar strategier, innovationer samt investeringsbeslut.
Metod Kvalitativ undersökningsmetod används i huvudsak med samtalsinriktade
djupintervjuer via telefon och personliga intervjuer.
Empiri & Analys I empirin redogörs för aktörernas svar beträffande deras strategier, tankar om innovationer samt handlingssätt vid beslutsfattande om investeringar av innovativ karaktär. Empirin analyseras med återkoppling till teorin.
Slutsats Inom svensk dagligvaruhandel styr uppställda strategier i hög grad utvecklingen. Innovationer i branschen utgörs av förändringar och förbättringar snarare än radikala nyheter. Innovationsgenerering är främst knuten till speciella avdelningar och därmed kännetecknas inte branschen av att ha innovativ organisationsstruktur. Undersökta aktörer använder varierande investeringsmått för att beräkna ett projekts lönsamhet. Samtliga tar hänsyn till men bortser från möjligheten att värdera strategiska möjligheter.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
View/ Open
Date
2006Author
Warnberg, Jannica
Stulken, Martina
Bertelsen, Helena
Keywords
Företagsekonomi
strategi
innovation
dagligvaruhandel
investeringsbeslut
investeringsmått
Language
sv