• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Innovationskraft i svensk dagligvaruhandel

Sammanfattning
Syfte Syftet med uppsatsen är att ta reda på vad för innovationer som uppkommer inom svensk dagligvaruhandel med fokus på de största aktörerna. Således är målet att ge läsaren en förståelse för hur det innovativa arbetet tar plats i undersökta organisationer. Huvudfrågeställning Vad för innovativ verksamhet ägnar sig de största företagen inom svensk dagligvaruhandel åt och i vilken form uppkommer innovationer? Teori Grundläggande för uppsatsen är teorier som behandlar strategier, innovationer samt investeringsbeslut. Metod Kvalitativ undersökningsmetod används i huvudsak med samtalsinriktade djupintervjuer via telefon och personliga intervjuer. Empiri & Analys I empirin redogörs för aktörernas svar beträffande deras strategier, tankar om innovationer samt handlingssätt vid beslutsfattande om investeringar av innovativ karaktär. Empirin analyseras med återkoppling till teorin. Slutsats Inom svensk dagligvaruhandel styr uppställda strategier i hög grad utvecklingen. Innovationer i branschen utgörs av förändringar och förbättringar snarare än radikala nyheter. Innovationsgenerering är främst knuten till speciella avdelningar och därmed kännetecknas inte branschen av att ha innovativ organisationsstruktur. Undersökta aktörer använder varierande investeringsmått för att beräkna ett projekts lönsamhet. Samtliga tar hänsyn till men bortser från möjligheten att värdera strategiska möjligheter.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URL:
http://hdl.handle.net/2077/1740
Samlingar
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
0506.9CD.pdf (546.5Kb)
Datum
2006
Författare
Warnberg, Jannica
Stulken, Martina
Bertelsen, Helena
Nyckelord
Företagsekonomi
strategi
innovation
dagligvaruhandel
investeringsbeslut
investeringsmått
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV