• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varför nås inte målkostnaden? -en studie av Atlet AB:s produktutveckling

Abstract
Bakgrund och problem: Under senare år har den tekniska utvecklingen och konkurrensen på marknaden gått allt snabbare, vilket ställer höga krav på en väl fungerande produktutveckling för att företag ska överleva. Det är också nödvändigt att producera säljbara och innovativa produkter både fortare och billigare för att inte halka efter konkurrenterna på den globala marknaden. Studier visar även på att kostnader idag är lika avgörande som kvalitet och funktionalitet. Vårt fallföretag, Atlet AB, upplever att de har problem med att nå den uppsatta målkostnaden för sina utvecklingsprojekt. Uppsatsens frågeställning är därför ”Vilka problem inom Atlets produktutvecklingsprojekt ligger bakom differensen mellan uppsatt målkostnad och faktisk tillverkningskostnad”? Syfte: Vårt syfte med denna uppsats är att kartlägga problem till och diskutera differensen mellan den målkostnad Atlet sätter upp för sina nyutvecklade produkter och den faktiska tillverkningskostnaden. Avgränsningar: Vi har valt att avgränsa oss till att endast behandla interna aktiviteter inom Atlet och inte ta in primärdata från externa aktörer såsom leverantörer och kunder. Dessutom kommer vi inte att fokusera på att ta fram nya kalkylmetoder. Metod: Vi har genomfört en fallstudie för att uppnå uppsatsens syfte. Tretton intervjuer har genomförts och de empiriska resultaten har presenterats i en problemkedja. Vi kommer att redogöra för de problem som har ett direkt kostnadssamband och de indirekta diskuteras med utgångspunkt från studier gjorda om framgångsfaktorer gällande produktutveckling. Resultat och slutsatser: Våra resultat visar att det finns ett komplext system av problem som påverkar varandra sinsemellan. Det är även svårt att avgöra vilka problem som är allvarligast ur kostnadssynpunkt då de är av olika karaktär. De problem som vi identifierat och som har en påverkan på kostnadsdifferensen kan karaktäriseras som organisatoriska, marknadsrelaterade, strategiska, relationsbaserade samt kulturella. Rekommendationer för fortsatt forskning: Vi tror att det kan vara lämpligt att göra en studie där forskarna tar fram ett åtgärdsprogram som syftar till att lösa de problem vi identifierat för att bättre nå fram till den uppsatta målkostnaden ska bli bättre. En studie kan även göras som syftar till att gå igenom Atlets kalkyler och kalkylmetodik och jämföra detta med den forskning som finns inom området.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URI
http://hdl.handle.net/2077/1758
Collections
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
04-05-54D.pdf (446.6Kb)
Date
2005
Author
Berntsson, Andreas
Arvidsson, Christine
Hedstrand, Sara
Keywords
Produktutveckling
framgångsfaktorer
målkostnad
kundorientering och kommunikation.
Series/Report no.
Ekonomistyrning
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV