• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förväntningsgapet mellan revisor och klient

Abstract
Bakgrund och problem: Under de senaste åren har flera stora företagsskandaler avslöjats. Genom dessa har revisorn och dennas roll ställts i fokus och ett flertal nya regler gällande revision har införts. I debatten har även frågan angående vad revisorn förväntas göra lyfts fram. Det anses finnas ett gap i förväntningarna mellan intressenterna av revisorns rapporter och revisorerna själva. Detta gap kallas för förväntningsgapet. Storleken på gapet varierar beroende på vem som tillfrågas och vilken förkunskap denna har. Syfte: I denna uppsats kommer vi att undersöka förekomsten och omfattningen av skillnader mellan klienternas förväntningar på revisorn och det arbete som den senare verkligen utför. Vi har vidare för avsikt att peka ut särskilda faktorer som klienterna efterfrågar samt att belysa revisorernas uppfattning om gapet. Slutligen vill vi även undersöka revisorernas förslag till att minska riskerna för att förväntningsgap uppstår. Avgränsningar: Resultatet av vår undersökning baseras på den information som lämnas vid respektive intervjutillfälle. Slutsatserna bygger på intervjupersonens personliga åsikter och skall inte ses som en allmän uppfattning bland revisorer och små svenska företag. Metod: I inledningsfasen bestämde vi oss för att genomföra vår undersökning på ett antal mindre företag. Anledningen till detta val är vår uppfattning om att företagsledarna inom denna grupp har relativt små kunskaper om revisorns egentliga uppgifter. De företag vi intervjuat är alla aktiebolag med som mest sex anställda. Revisorerna i vår undersökning kommer från byråer av varierande storlek. Resultat och slutsatser: Tre av fem företag saknar något i relationen med sin revisor. Uppfattningen delas av samtliga revisorer. Det som främst saknas är konkret rådgivning och en mera spontan kontakt. De åtgärder som föreslås är först och främst uppdragsbrevet, som revisorerna är mycket positiva till, samt avskaffande av revisionsplikten för små företag. Resultatet avviker något från teorin som uppvisar ett mer omfattande gap. Förslag till fortsatt forskning: Det skulle vara intressant att undersöka huruvida liknande förväntningar även återfinns i större företag. Uppsatsen fokuseras till stor del på det så kallade uppdragsbrevet. Intressant vore därför att utföra en liknande undersökning om ett par år för att få svar på om uppdragsbrevet fått önskad och förutspådd effekt.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URI
http://hdl.handle.net/2077/1761
Collections
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
04-05-42D.pdf (863.5Kb)
Date
2005
Author
Jonsson, Tobias
Eklund, Katarina
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV