Hur central är kommunikationen inom GU? En kartläggning av Göteborgs universitets informationsstruktur inom den centrala enheten
Sammanfattning
Titel: ”Hur central är kommunikationen inom centrala GU?”
– en kartläggning av Göteborgs Universitets informationsstruktur
mellan gemensamma förvaltningen och fakulteterna
Författare: Martin Ström & Kristin Möller
Handledare: Monica Löwgren Nilsson
Kurs: Fördjupningsskurs, VT 2007
Syfte: Att kartlägga Göteborgs Universitets informationsstruktur
inom den centrala enheten
Metod: Kvalitativa intervjuer
Material: Intervjuer av aktörer inom målgruppen gemensamma förvaltningen
Huvudresultat: Undersökningen har visat att man har bra koll på vad interkommunikation ska användas till men att det inte riktigt
efterlevs. Informationsflödet är för stort inom GU för att man ska kunna informera alla om allt och det vore bättre om det fanns gemensamma forum där man själv kan hämta
information. Generellt sett så finns det inga uttalade eller formulerade informationsansvar utan det är skapat av individen själv. Intervjupersonerna efterfrågar klarare
direktiv och information som berör den egna avdelningen och verksamheten. Den allra vanligaste informationskanalen man använder är e-post trots att öga – mot – öga ses som
det allra mest effektivaste. Indikationer finns på att informationsvägen följer en hierarkisk struktur men man tvivlar generellt på att informationen tar sig hela vägen ut.
Anledningen till detta var att för många avdelningar anses jobba för mycket på sin egen kant.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008-08-13Författare
Ström, Martin
Möller, Kristin
Serie/rapportnr.
C615
C615
Språk
swe