"Ja tack, jag tar chansen att bli rik i Postkodlotteriet, samtidigt som jag stöder våra barn, djuren och miljön..." En kvalitativ retorikanalys om argument i PostkodLotteriets direktreklam
Sammanfattning
Titel:
”Ja tack, jag tar chansen att bli riktigt rik i PostkodLotteriet, samtidigt som jag
stödjer våra barn, djuren och miljön...” – en kvalitativ retorikanalys om argumenten i
PostkodLotteriets direktreklam
Författare:
Kari Mette Bergkvist och Elisabeth Olofsson
Handledare:
Monica Djerf-Pierre
Kurs:
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningskurs VT-07
Sidantal:
56
Syfte:
Syftet med vår uppsats är att se hur PostkodLotteriet argumenterar för sin
verksamhets legitimitet i sin direktreklam.
Metod och material:
En kvalitativ retorikanalys av 10 stycken direktreklammaterial från PostkodLotteriet
Huvudresultat:
Vid en närmare analys av materialet så såg vi flera intressanta tendenser, där det
framkom tydligt att de i sin argumentation spelade mycket på retorik. Vidare såg vi
argumenten för PostkodLotteriet som mest lyfter fram ett eget vinnande, kombinerat
med den goda gärningen för förmånstagare som ett sätt att existera på marknaden,
där företag och organisationer allt mer måste visa upp ett aktivt Corporate Social
Responsibility-arbete för att kunna legitimera sig. Slutligen blev det nästan paradoxalt
att förmånstagarna som ändå är grunden för PostkodLotteriet och som tydligt är i
behov av att synas på marknaden i kombination med andra företag, till viss del själva
bidrar till att upprätthålla ett avstånd och ”ett tredje rum” till dem man hjälper genom
att låta företaget man samarbetar med vinna mycket, mycket mer på samarbetet.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008-08-13Författare
Bergkvist, Karie Mette
Olofsson, Elisabeth
Nyckelord
Postkolonial teori
Reklam
Retorik,
Corporate Social Responsibility
Serie/rapportnr.
C617
C617
Språk
swe