• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Ja tack, jag tar chansen att bli rik i Postkodlotteriet, samtidigt som jag stöder våra barn, djuren och miljön..." En kvalitativ retorikanalys om argument i PostkodLotteriets direktreklam

Abstract
Titel: ”Ja tack, jag tar chansen att bli riktigt rik i PostkodLotteriet, samtidigt som jag stödjer våra barn, djuren och miljön...” – en kvalitativ retorikanalys om argumenten i PostkodLotteriets direktreklam Författare: Kari Mette Bergkvist och Elisabeth Olofsson Handledare: Monica Djerf-Pierre Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap Fördjupningskurs VT-07 Sidantal: 56 Syfte: Syftet med vår uppsats är att se hur PostkodLotteriet argumenterar för sin verksamhets legitimitet i sin direktreklam. Metod och material: En kvalitativ retorikanalys av 10 stycken direktreklammaterial från PostkodLotteriet Huvudresultat: Vid en närmare analys av materialet så såg vi flera intressanta tendenser, där det framkom tydligt att de i sin argumentation spelade mycket på retorik. Vidare såg vi argumenten för PostkodLotteriet som mest lyfter fram ett eget vinnande, kombinerat med den goda gärningen för förmånstagare som ett sätt att existera på marknaden, där företag och organisationer allt mer måste visa upp ett aktivt Corporate Social Responsibility-arbete för att kunna legitimera sig. Slutligen blev det nästan paradoxalt att förmånstagarna som ändå är grunden för PostkodLotteriet och som tydligt är i behov av att synas på marknaden i kombination med andra företag, till viss del själva bidrar till att upprätthålla ett avstånd och ”ett tredje rum” till dem man hjälper genom att låta företaget man samarbetar med vinna mycket, mycket mer på samarbetet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/17627
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_17627_1.pdf (603.7Kb)
Date
2008-08-13
Author
Bergkvist, Karie Mette
Olofsson, Elisabeth
Keywords
Postkolonial teori
Reklam
Retorik,
Corporate Social Responsibility
Series/Report no.
C617
C617
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV