Ett skepp kommer lastat med vadå? En analys av GP:s ostindiefararrapportering
Sammanfattning
Titel: Ett skepp kommer lastat med vadå?
– en analys av GP:s ostindiefararrapportering
Författare: Sonja Gu
Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, fördjupningskurs
Termin: Vårterminen 2007
Syfte: Att utifrån en normativ utgångspunkt undersöka om Göteborgs-Postens
rapportering från ostindiefararen Götheborg är journalistiskt motiverat redaktionellt innehåll eller om det kan ses som textreklam.
Metod: Kvantitativ och huvudsakligen kvalitativ textanalys
Material: Göteborgs-Postens blogginlägg och artiklar under 2005 och 2006
Huvudresultat: Det har skrivit en del om ostindiefararen under dess resa från Göteborg till Kina. GP har 339 artiklar som tar upp ostindiefararen Götheborg.
I stort så handlar ostindiefararbevakningen om ostindiefararen som arbetsplats, expedition och projekt. Man tar upp det som sker och de som befinner ombord på skeppet, även resan och hamnstoppen skildras.
Miljöskildringar förekommer när händelser under resan omtalas och berättarrösten i rapporteringen är allt ifrån distanserade till personlig.
I enlighet med pressens roll i samhället så förekommer informerande och kommenterande drag i artiklarna. Samhällsrelevansen i dessa är dock inte så
hög. Det granskande finns inte heller i särskilt hög grad.
Sett utifrån teorier för nyhetsvärdering så uppfyller ostindiefararrapporteringen
Lippmanns tanke om att en nyhet är det som journalisten tror allmänheten har respons för. Närheten i tid, kultur och rum i Prakkes teori
uppfylls i stort. Galtung och Ruges kriterier för nyhetsvärdering finns delvis med i rapporteringen, mest i from av kontinuitet, personer och elitpersoner.
I frågan om textreklam har sponsorers synlighet undersökts. I nästan alla fall
har det varit relevant och motiverat att nämna sponsorn och de få fall de inte
har varit motivera utifrån nyhetsvärde så har det ändå varit relevant för sammanhanget.
Ostindiefararrapporteringen kan därför ses som journalistiskt motiverad och är i det avseendet inte textreklam.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008-08-13Författare
Gu, Sonja
Serie/rapportnr.
C632
C632
Språk
swe