IR - en förkortad information som ingen förstår? En användbarhetsstudie på Investor relations webbplatser
Abstract
Titel: IR – förkortad information som ingen förstår?
Författare: Louise Davidson & Johan Rooth
Handledare: Britt Börjesson
Sidantal: 49 sidor exklusive bilagor
Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet
Termin: Vårterminen 2008, period 2
Syfte: Syftet är att utvärdera Solbergs kunders IR webbplatser utifrån ett användarperspektiv. Med fokus på innehåll, logik/struktur och tillfredställelse
Metod: Kvalitativ metod, användbarhetstester med personliga intervjuer
Material: Användbarhetstester och efterföljande intervjuer med fem test- och intervjupersoner
Huvudresultat: Vårt resultat visar att det största problemet med Investor relations webbplatser inte handlar om strukturen eller logiken på sidan. Det är inte heller något större fel på det innehåll som presenteras. Utan det är förståelsen för Investor relations som bidrar till att sidans effektivitet och tillfredställelse inte är så hög. Det krävs kunskap och förståelse för vad Investor relations är och vad det innehåller för att kunna använda sig av denna funktion. Det krävs kommunikation från företagets sida för att förmedla informationen på ett lättförståligt sätt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008-08-13Author
Davidson, Louise
Rooth, Johan
Series/Report no.
C649
C649
Language
swe