• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Internprissättningens effekter i praktiken - En studie på Göteborg Energi

Sammanfattning
Bakgrund och problem: De senaste åren har en förändring skett i hur organisationer styrs. En tydlig trend visar en rörelse från de traditionella styrsystemen däribland produktkalkyleringen till en styrning som innebär organisationer uppbyggda av flera resultatenheter. Denna förändring har skapat ett behov av prissättning på interna transaktioner mellan enheter för att kunna bedöma enheternas individuella prestationer och resultat. Dilemmat kring internprissättning ligger bland annat i att finna en optimal modell för alla transaktioner. Vårt fallföretag Göteborg Energi finner att internprissättningsmodellen som används på Marknadsavdelningen inte tillgodoser alla syften. Framförallt har ett missnöje bland kunderna framkommit vilket lett fram till följande frågeställning i denna uppsats: 1. Vilka för- och nackdelar finner MK:s interna kunder med den nuvarande internprissättningen? 2. Vad anser dessa kunder skulle kunna förbättras med den nuvarande modellen? 3. Hur skulle de vilja att modellen skulle se ut istället? Syfte: Syftet med uppsatsen är att kartlägga de för- och nackdelar som upplevs av kunderna med den internprissättningsmodell som Marknad använder idag. Vi vill dessutom se vilka förbättringsförslag av modellen som framkommer från kunderna. Avgränsningar: Inom Göteborg Energi har vi valt att avgränsa oss till den enhet som heter kundtjänst och ligger under affärsområdet Marknad. Metod: Uppsatsen har genomförts som en fallstudie för att kunna uppnå ovan nämnda syften. Genom arbetets gång har fem intervjuer genomförts vilkas resultat presenteras i uppsatsens empiriska kapitel. Urvalet av respondenter består av anställda på olika bolag inom Göteborg Energi som köper tjänster från enheten kundtjänst. Resultat och slutsatser: Resultaten visar att åsikterna hos MK:s kunder är spridda. Det går trots detta att se vissa samband i de åsikter de har om för- och nackdelar. Det går dessutom att se ett samband kring önskemål om förbättringar och idéer till en idealisk modell. Ett antal förslag framkommer till MK om hur en eventuell förbättring av modellen skulle kunna göras.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/17655
Samlingar
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_17655_1.pdf (219.1Kb)
Datum
2008-08-14
Författare
Ahlgren, Anna
Sköld, Hanna
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
07-08-127M
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV