Företagsanalys av BP - det svarta guldet och den gröna profilen
Sammanfattning
Bakgrund
BP är ett av världens största oljebolag och verksamma i en bransch som är väldigt rörlig
och med hård konkurrens. För att behålla sin topposition måste BP utveckla en god strategi och även hålla sig väl med alla intressenter.
Problem och syfte
Problemet i denna uppsats är att utreda hur BP hanterar balansen mellan ekonomiska och andra intressen. Syftet blir därmed att analysera BP ur en ekonomisk synvinkel likväl som att analysera den bild BP ger av sig själva.
Avgränsningar
Uppsatsen behandlar bara BP och har inte tagit upp andra oljebolag.
Metod
I uppsatsen används ingen primärdata i form av intervjuer, utan enbart sekundärdata. Dessa sekundärdata är både kvantitativa i form av siffror och kvalitativa i form av dokument som BP har gett ut.
Analyser och slutsatser
BP har under den studerade perioden agerat tämligen aggressivt med stora uppköp, men
även försäljningar av verksamheter. Under alla år har de gett aktieägarna god utdelning samtidigt som de har vuxit och blivit allt större. BP visar en viss miljömedvetenhet genom att även vara etablerade inom förnyelsebara energikällor, dessa utgör dock bara en väldigt liten del av den totala verksamheten. Detta kan tolkas som att den bild av oro och medvetenhet som företaget vill ge inte stämmer med den verksamhet de bedriver.
Förslag till fortsatt forskning
Energibranschen är en mycket intressant bransch och det är alltid aktuellt med nya företagsanalyser. Ett skulle vara att analysera vad som händer med de nuvarande maktförhållandena den dagen oljan tar slut, vilka företag står bäst rustade? Är det som BP säger att en implementering av alternativa energikällor kräver insatser med statliga medel. Alla dessa områden skulle vara intressanta att undersöka vidare.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Fil(er)
Datum
2005Författare
Skoglund, Eric
Skelebrink, Pierre
Serie/rapportnr.
Externredovisning och företagsanalys
Språk
sv