Internrevision - Hur skapas värde åt affärsverksamheten?
Sammanfattning
Bakgrund: Bakgrunden till denna uppsats har sitt ursprung i FöreningsSparbankens önskan
att undersöka internrevisionens värdeskapande funktion. Bankens intresse har sin källa i de
pågående förändringar av internrevisionens roll inom företaget som övergår från att bara
granska intern kontroll och enhetlighet till ett mer komplext riskbaserad arbetssätt genom att
sträva efter att effektivisera alla enheter inom företaget. Samtidigt blir det allt viktigare att
mervärdet av deras arbete blir synligt och verkligen är till nytta för verksamheten. Dessa
dynamiska förändringar följer de globala trenderna inom branschen. Från granskningen av
intern kontroll och regelefterlevnad har internrevisionen utvecklats till ett brett spektrum av
värdeskapande kundbaserade tjänster inom riskhantering och bolagsstyrning. Problemet är att
definitionen av ”värde” kan variera ganska mycket mellan internrevisionsavdelningar på olika
företag och det är därför mycket angeläget att internrevisorer skall identifiera vilket slags
värde som behöver tillföras just inom just deras specifika verksamhet.
Huvudfrågeställning: Hur kan internrevision skapa värde åt affärsverksamheten?
Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka tillvägagångssätt som finns för internrevisionen
att tillföra värde åt affärsverksamheten. Vi skall också beskriva och sammanfatta teori och
existerande praxis inom internrevision i några svenska företag.
Avgränsningar: Urvalet i undersökningen är avgränsat till svenska företag som har en
internrevisionsavdelning och som i första hand är banker och försäkringsbolag.
Metod: Undersökningen genomfördes utifrån kvalitativ metod med en beskrivande ansats.
Primärdata för uppsatsen samlades in genom 15 telefon- och besöksintervjuer med
internrevisorer och personer i olika chefspositioner.
Slutsatser: Internrevisionen är en viktig funktion som har stora möjligheter att skapa värde
för affärsverksamheten genom att förbättra och effektivisera den. Huvudmålet med
internrevisionen är att hjälpa företaget att nå dess strategiska mål. Detta görs via olika
säkrings- och rådgivningstjänster åt internrevisionens nyckelintressenter, styrelsen och
ledningen. För att upprätthålla en effektiv internrevision är det viktigt att mäta och utvärdera
dess prestationer vilket kan göras med hjälp av Balance Score Card-principen.
Kommunikation är en nödvändig del av internrevisionens värdeskapande funktion och måste
utvecklas.
Förslag till vidare forskning: Fördjupade studier av mätmetoder för internrevisionens
prestation. Internrevisionens roll inom riskhantering. Hur internrevisionens interaktion med
verksamheten kan utvecklas för att bidra till nyttan.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Fil(er)
Datum
2006Författare
Petrovets, Valeria
Faisal, Aisha
Nyckelord
Internrevision
värde
mått och mätmetoder
intern kontroll
riskhantering
bolagsstyrning
kommunikation
Balance Score Card
banker
försäkringsbolag.
Serie/rapportnr.
Externredovisning och företagsanalys
Språk
sv