Show simple item record

dc.contributor.authorSjöberg, Susannaswe
dc.contributor.authorBrodendal, Annaswe
dc.date.accessioned2004-06-08swe
dc.date.accessioned2007-01-17T02:35:38Z
dc.date.available2007-01-17T02:35:38Z
dc.date.issued2004swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1799
dc.description.abstractBakgrund och problem: De senaste årens revisionsskandaler samt börsras torde ha skadat förtroendet för börsbolagens redovisning, revision och den finansiella marknaden i stort. För att uppvisa att man är ansvarsfull och etisk i sitt företagande gentemot intressenterna, väljer många företag idag att frivilligt utöka sin redovisning till att omfatta etiska och moraliska aspekter av verksamheten. Företeelsen att redovisa företagets miljörelaterade, etiska och sociala förhållanden, samt den ekonomiska utvecklingen relaterade till dessa begrepp, benämns hållbarhetsredovisning. Det torde inte vara självklart vilka ett företags intressenter är. Meningarna går isär huruvida ett företag har skyldigheter enbart gentemot dess ägare eller gentemot fler intressentgrupper såsom till exempel anställda. Beroende på vilka intressentgrupper företaget prioriterar, kommer även den information som företaget väljer att offentliggöra att påverkas. Syfte: Vi ämnar med uppsatsen, att beskriva och analysera för vem företagen redovisar sin hållbarhetsinformation och hur användbar informationen är för företagets finansiella intressenter. Vidare beskrivs och analyseras i vilket syfte företagen redovisar hållbarhetsinformation. Avgränsningar: Studien är avgränsad till att endast undersöka de företag som anses utgöra bästa praxis på området. Vidare undersöks forskningsfrågorna endast utifrån företagens perspektiv. Metod: Undersökningsmetoden som valts är av kvalitativ art där telefonintervjuer har använts som undersökningsteknik. Vidare har det empiriska materialet analyserats utifrån den teoretiska referensramen. Resultat och slutsatser: Vår studie tyder på att företagens hållbarhetsredovisningar, i nuvarande utformning, inte utgör användbar information för de finansiella intressenterna. Syftet med att redovisa hållbarhetsinformation anses inte endast ha sin grund i socialt ansvarskännande hos företagen utan företeelsen kan förklaras som en strävan mot att hantera relationerna med företagets intressenter. Avsikten med att presentera hållbarhetsinformation kan även vara att uppnå konkurrensfördelar och kan vara ett sätt att få sin verksamhet accepterad av omgivningen. Förslag till fortsatt forskning: Det vore intressant att undersöka hur företagens hållbarhetsredovisningar i framtiden borde utformas för att bli mer användbar för de finansiella intressenterna såsom finansanalytiker och aktieinvesterare.swe
dc.format.extent375269 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesExternredovisning och företagsanalys
dc.titleHållbarhetsredovisning - för vem och i vilket syfte?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid3704swe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record