Hållbarhetsredovisning - för vem och i vilket syfte?
Abstract
Bakgrund och problem: De senaste årens revisionsskandaler samt börsras torde ha skadat
förtroendet för börsbolagens redovisning, revision och den finansiella marknaden i stort. För
att uppvisa att man är ansvarsfull och etisk i sitt företagande gentemot intressenterna, väljer
många företag idag att frivilligt utöka sin redovisning till att omfatta etiska och moraliska
aspekter av verksamheten. Företeelsen att redovisa företagets miljörelaterade, etiska och sociala förhållanden, samt den ekonomiska utvecklingen relaterade till dessa begrepp, benämns hållbarhetsredovisning. Det torde inte vara självklart vilka ett företags intressenter är. Meningarna går isär huruvida ett företag har skyldigheter enbart gentemot dess ägare eller gentemot fler intressentgrupper såsom till exempel anställda. Beroende på vilka intressentgrupper företaget prioriterar, kommer även den information som företaget väljer att offentliggöra att påverkas.
Syfte: Vi ämnar med uppsatsen, att beskriva och analysera för vem företagen redovisar sin
hållbarhetsinformation och hur användbar informationen är för företagets finansiella intressenter. Vidare beskrivs och analyseras i vilket syfte företagen redovisar hållbarhetsinformation.
Avgränsningar: Studien är avgränsad till att endast undersöka de företag som anses utgöra
bästa praxis på området. Vidare undersöks forskningsfrågorna endast utifrån företagens
perspektiv.
Metod: Undersökningsmetoden som valts är av kvalitativ art där telefonintervjuer har använts
som undersökningsteknik. Vidare har det empiriska materialet analyserats utifrån den
teoretiska referensramen.
Resultat och slutsatser: Vår studie tyder på att företagens hållbarhetsredovisningar, i
nuvarande utformning, inte utgör användbar information för de finansiella intressenterna.
Syftet med att redovisa hållbarhetsinformation anses inte endast ha sin grund i socialt
ansvarskännande hos företagen utan företeelsen kan förklaras som en strävan mot att hantera
relationerna med företagets intressenter. Avsikten med att presentera hållbarhetsinformation
kan även vara att uppnå konkurrensfördelar och kan vara ett sätt att få sin verksamhet
accepterad av omgivningen.
Förslag till fortsatt forskning: Det vore intressant att undersöka hur företagens hållbarhetsredovisningar i framtiden borde utformas för att bli mer användbar för de finansiella intressenterna såsom finansanalytiker och aktieinvesterare.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
View/ Open
Date
2004Author
Sjöberg, Susanna
Brodendal, Anna
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
Language
sv