• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Gothenburg University Library / Göteborgs universitetsbibliotek
  • Publikationsarkiv för NSHU - Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning
  • Rapporter från NSHU
  • View Item
  •   Home
  • Gothenburg University Library / Göteborgs universitetsbibliotek
  • Publikationsarkiv för NSHU - Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning
  • Rapporter från NSHU
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

När visioner ställs mot principer - en rapport från arbetet med att utforma en ämnes- och lärosätesövergripande nätutbildning

Abstract
Utveckling av breddmagisterprogrammet Teamarbete i hemvård har skett som ett projekt med stöd från myndigheten för Sveriges nätuniversitet. Avsikten med utbildningen var skapa förutsättningar för teamarbete i omsorg, vård och rehabilitering av äldre personer och personer med funktionshinder. Behov av denna slags utbildning hade tidigare uttryckts i utredningen om sammanhållen hemvård. Där påtalades bland annat vikten av att arbeta tvärprofessionellt i omsorg, vård och rehabilitering av äldre personer och personer med funktionshinder. Utbildningen har framför allt inriktats på att träna perspektivmedvetenhet genom att jämföra och kontrastera synpunkter hos äldre personer/personer med funktionshinder, närstående och personal med olika yrkesbakgrund inom omsorg och vård. Att samverka mellan lärosäten innebar många oväntade hinder och svårigheter. Olika lärosäten hade skilda rutiner, olika sätt att tolka regelverk, olika sätt att se på lärande och kunskap och använde olika lärplattformar. I rapporten ges en närmare beskrivning av hinder och hur dessa har hanterats. Casemetodik har fungerat som ett pedagogiskt redskap för att träna perspektiv- medvetenhet och förståelse för brukarens perspektiv. Genom att konsekvent bygga upp en utbildning utifrån människors berättelser och genom att arbeta med dem strukturerat var avsikten att ge studenterna ett redskap som de kan använda i sin egen handledning av team. Även om hindren varit många har det funnits uppenbara vinster med att samarbeta mellan olika discipliner och mellan lärosäten. När människor med olika bakgrund kommer samman finns det mycket att lära av varandra. Detta gäller oavsett om samverkan sker i team inom omsorg vård och rehabilitering eller mellan lärare från olika lärosäten och med olika yrkesbakgrund.
Publisher
Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/18048
Collections
  • Rapporter från NSHU
View/Open
gupea_2077_18048_1.pdf (399.8Kb)
Date
2007
Author
Blomqvist, Kerstin
Keywords
IT-stött projekt: NSHU
Nätuniversitetet
Teamarbete i hemmiljö hälsa
vård
hälso- och sjukvård
Publication type
Report
ISBN
978-91-85777-04-4
Series/Report no.
NSHU 4:2006
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV