• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En pilotstudie av tv-spel, hälsa och utbildning

Abstract
Examensarbete inom lärarutbildningen, 15 hp, LIT310 Titel: En pilotstudie av tv-spel, hälsa och undervisning Författare: Tomas Friberg Termin och år: VT - 2008 Kursansvarig institution: Institutionen för data- och informationsteknik Handledare: Jonsson, Lars-Erik Examinator: Oskar Lindwall Rapportnummer: 2008:050 Nyckelord: Rörelsebaserade tv-spel, hälsa, fysisk aktivitet, fysisk inaktivitet, utbildning _______________________________________________________________ Syfte Syftet med arbetet har varit att undersöka vad elever och lärare anser om rörelsebaserade tv-spels möjligheter som träningsverktyg i och utanför skolan? För att begränsa syftet har följande frågeställningar valts, 􀂾 Vilka träningseffekter kan man uttyda från rörelsebaserade tv-spel, d.v.s. vilka fysiologiska processer äger rum i människan när vi spelar rörelsebaserade tv-spel? 􀂾 Hur skolanpassade är rörelsebaserade spel, vad talar emot och vad talar för? 􀂾 Hur ställer sig ungdomarna till den nya spelform som rörelsebaserade tv-spel innefattar? Metod Metod för arbetet har varit en kombination av kvalitativa Intervjuer, enkätundersökning och observationer. Arbetets tre metoder har gjort att frågeställningen angripits från tre olika håll, detta för att få ett så mångfasetterat resultat som möjligt. Studien är genomförd på en gymnasieskola i väst Sverige. Resultat Enkätundersökningen visar att majoriteten av respondenterna var bekanta med rörelsebaserade tv-spel och ansåg att de var att föredraga framför konventionella tv-spel med vanlig handkontroll. Observationen visade att rörelsebaserade tv-spel var rejält ansträngande där höga pulsvärden kunde noteras. De intervjuade lärarna ansåg inte att rörelsebaserade tv-spel var anpassade för skolbruk där framförallt användarantalet var begränsat och stöldbegärligheten stor. Betydelse för läraryrket I dagsläget har rörelsebaserade tv-spel ingen betydelse för läraryrket, men där vidare forskning förhoppningsvis kan ge konstruktiva bidrag till debatten.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/18195
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_18195_1.pdf (258.0Kb)
Date
2008
Author
Friberg, Tomas
Keywords
fysisk inaktivitet
fysisk aktivitet
hälsa
Rörelsebaserade tv-spel
utbildning
Publication type
other
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV