• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En pilotstudie av tv-spel, hälsa och utbildning

Sammanfattning
Examensarbete inom lärarutbildningen, 15 hp, LIT310 Titel: En pilotstudie av tv-spel, hälsa och undervisning Författare: Tomas Friberg Termin och år: VT - 2008 Kursansvarig institution: Institutionen för data- och informationsteknik Handledare: Jonsson, Lars-Erik Examinator: Oskar Lindwall Rapportnummer: 2008:050 Nyckelord: Rörelsebaserade tv-spel, hälsa, fysisk aktivitet, fysisk inaktivitet, utbildning _______________________________________________________________ Syfte Syftet med arbetet har varit att undersöka vad elever och lärare anser om rörelsebaserade tv-spels möjligheter som träningsverktyg i och utanför skolan? För att begränsa syftet har följande frågeställningar valts, 􀂾 Vilka träningseffekter kan man uttyda från rörelsebaserade tv-spel, d.v.s. vilka fysiologiska processer äger rum i människan när vi spelar rörelsebaserade tv-spel? 􀂾 Hur skolanpassade är rörelsebaserade spel, vad talar emot och vad talar för? 􀂾 Hur ställer sig ungdomarna till den nya spelform som rörelsebaserade tv-spel innefattar? Metod Metod för arbetet har varit en kombination av kvalitativa Intervjuer, enkätundersökning och observationer. Arbetets tre metoder har gjort att frågeställningen angripits från tre olika håll, detta för att få ett så mångfasetterat resultat som möjligt. Studien är genomförd på en gymnasieskola i väst Sverige. Resultat Enkätundersökningen visar att majoriteten av respondenterna var bekanta med rörelsebaserade tv-spel och ansåg att de var att föredraga framför konventionella tv-spel med vanlig handkontroll. Observationen visade att rörelsebaserade tv-spel var rejält ansträngande där höga pulsvärden kunde noteras. De intervjuade lärarna ansåg inte att rörelsebaserade tv-spel var anpassade för skolbruk där framförallt användarantalet var begränsat och stöldbegärligheten stor. Betydelse för läraryrket I dagsläget har rörelsebaserade tv-spel ingen betydelse för läraryrket, men där vidare forskning förhoppningsvis kan ge konstruktiva bidrag till debatten.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18195
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18195_1.pdf (258.0Kb)
Datum
2008
Författare
Friberg, Tomas
Nyckelord
fysisk inaktivitet
fysisk aktivitet
hälsa
Rörelsebaserade tv-spel
utbildning
Publikationstyp
other
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV