• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Medieundervisning i grundskolans senare år

Abstract
Abstract Institution: Sociologiska institutionen Författare: Erika Jonsson Titel: Medieundervisning i grundskolans senare år – en kvalitativ studie av hur sju lärare i år 7 till 9 förhåller sig till och arbetar med medieundervisning i relation till nationella och lokala styrdokument Syftet med denna uppsats är att i relation till skolans styrdokument undersöka hur ett urval av lärare förhåller sig till och arbetar med medieundervisning. Frågställningarna handlar om vad styrdokumenten för grundskolans senare del säger om medieundervisning, hur respondenterna tänker kring styrdokumentens anvisningar om mediekunskap, hur mycket utrymme medieundervisningen får och hur den ser ut och vilka centrala villkor det finns för att bedriva medieundervisning. Materialet består av nationella samt lokala styrdokument, men även av sju lärare i år 7 till 9, varav tre är svensklärare och fyra SO-lärare. Metoderna är en kvalitativ dokumentanalys och kvalitativa intervjuer med respondenterna. Det finns mycket i de studerade styrdokumenten som kan knytas till medieundervisning och mediekunskap, men det mesta är implicit och formuleringarna är öppna. Respondenterna vet endast ungefär vad styrdokumenten säger, vilket kan innebära att de missar de mindre tydliga formuleringar om mediekunskap i styrdokumenten. Respondenternas medieundervisning har inte varit direkt omfattande och allsidig. Flera respondenter förmedlade dock exempel på hur delar av en allsidig medieundervisning kan se ut. SO-lärarna fokuserar kritisk mediekompetens något mer än svensklärarna, alla menade att de ibland använder medier som läromedel och eleverna har inte fått producera mycket medieinnehåll. Även om det var svårt att komma åt vilka mediepedagogiska resurser som har använts och hur stort utrymme medieundervisningen har fått, har resurserna varit få och flera respondenter ansåg att medieundervisningen inte fått tillräckligt med utrymme. Hinder för medieundervisningen ansågs vara brist på pengar, tidsbrist, brist på samarbete, för stora elevgrupper och brist på kunskap, medan en positiv attityd, ett öppet klimat lärare emellan och skoltidningen var positiva faktorer. Förutsättningar för en allsidig och bred medieundervisning skulle, utifrån resultaten, kunna vara ett bra samarbete lärare emellan, medieutbildning för lärare, en positiv attityd och förtydliganden i läroplanen.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/183
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
vt05 2432-001.pdf (277.8Kb)
Date
2005
Author
Jonsson, Erika
Keywords
mediekunskap
medieundervisning
medier
läroplan
kursplan
Series/Report no.
vt05 2432-001
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV