Medieundervisning i grundskolans senare år
Sammanfattning
Abstract
Institution: Sociologiska institutionen
Författare: Erika Jonsson
Titel: Medieundervisning i grundskolans senare år – en kvalitativ studie av hur sju lärare i
år 7 till 9 förhåller sig till och arbetar med medieundervisning i relation till nationella och
lokala styrdokument
Syftet med denna uppsats är att i relation till skolans styrdokument undersöka hur ett urval av
lärare förhåller sig till och arbetar med medieundervisning. Frågställningarna handlar om vad
styrdokumenten för grundskolans senare del säger om medieundervisning, hur
respondenterna tänker kring styrdokumentens anvisningar om mediekunskap, hur mycket
utrymme medieundervisningen får och hur den ser ut och vilka centrala villkor det finns för
att bedriva medieundervisning. Materialet består av nationella samt lokala styrdokument,
men även av sju lärare i år 7 till 9, varav tre är svensklärare och fyra SO-lärare. Metoderna är
en kvalitativ dokumentanalys och kvalitativa intervjuer med respondenterna. Det finns
mycket i de studerade styrdokumenten som kan knytas till medieundervisning och
mediekunskap, men det mesta är implicit och formuleringarna är öppna. Respondenterna vet
endast ungefär vad styrdokumenten säger, vilket kan innebära att de missar de mindre tydliga
formuleringar om mediekunskap i styrdokumenten. Respondenternas medieundervisning har
inte varit direkt omfattande och allsidig. Flera respondenter förmedlade dock exempel på hur
delar av en allsidig medieundervisning kan se ut. SO-lärarna fokuserar kritisk
mediekompetens något mer än svensklärarna, alla menade att de ibland använder medier som
läromedel och eleverna har inte fått producera mycket medieinnehåll. Även om det var svårt
att komma åt vilka mediepedagogiska resurser som har använts och hur stort utrymme
medieundervisningen har fått, har resurserna varit få och flera respondenter ansåg att
medieundervisningen inte fått tillräckligt med utrymme. Hinder för medieundervisningen
ansågs vara brist på pengar, tidsbrist, brist på samarbete, för stora elevgrupper och brist på
kunskap, medan en positiv attityd, ett öppet klimat lärare emellan och skoltidningen var
positiva faktorer. Förutsättningar för en allsidig och bred medieundervisning skulle, utifrån
resultaten, kunna vara ett bra samarbete lärare emellan, medieutbildning för lärare, en positiv
attityd och förtydliganden i läroplanen.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2005Författare
Jonsson, Erika
Nyckelord
mediekunskap
medieundervisning
medier
läroplan
kursplan
Serie/rapportnr.
vt05 2432-001
Språk
sv