En sångare, flera tekniker
Abstract
Titel: En sångare, flera tekniker
Författare: Maria Wall
Termin och år: VT 2008
Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen
Handledare: Ragnhild Sandberg Jurström
Examinator: Bengt Olsson
Rapportnummer:
Nyckelord: Sångteknik, sångundervisning, sångmetodik, genrebredd
Sammanfattning:
I kursplanerna för ämnet sång på gymnasiet står det inskrivet att varje elev ska lära sig flera genrer. Detta är
däremot inte ett problemfritt krav utan en utmaning för varje pedagog. Utifrån denna utmaning kan man fråga sig
om det är möjligt att integrera flera sångtekniker hos samma sångare och vilka problem och möjligheter det finns
med ett genreintegrerat arbetssätt i sångundervisningen. Syftet med denna studie är att undersöka hur
sångpedagoger ser på möjligheten att integrera olika sångtekniker med varandra hos samma sångare, samt hur
detta kan relateras till sångundervisning och lärande. Studien har ett sociokulturellt perspektiv som teoretisk
utgångspunkt, med vilket menas att lärande sker i alla sammanhang i interaktion med andra människor. Som
metod har använts kvalitativa intervjuer som gjorts med fem olika sångpedagoger.
Samtliga pedagoger trodde mer eller mindre att man kan utvecklas långt även om man arbetar med flera
tekniker parallellt. Det finns flera positiva möjligheter med ett sådant arbetssätt men också flera möjliga
problem som kan begränsa utvecklingen. Positiva möjligheter som framkom var t.ex. större konstnärliga
uttrycksmöjligheter, vokal flexibilitet och att olika genrer kan berika varandra. Möjliga problem som togs
upp var att det kan vara lätt att blanda ihop tekniker, att vissa tekniker kan bli dominanta och ta över
andra och att det finns risker för röstspänningar av olika slag. Pedagogerna delade också med sig av flera
metodiska och didaktiska redskap för en god genrebred undervisning där man kan ta vara på
möjligheterna och undvika problemen. Utifrån resultatet kunde man till sist urskilja två möjliga vokala
utvecklingsspår där det ena är att satsa fullt ut på en genre och det andra att öva flera genrer och tekniker
parallellt. Båda dessa spår har sina för- och nackdelar som man bör vara medveten om och ta ställning till,
både som pedagog och som elev.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Wall, Maria
Keywords
sångmetodik
genrebredd
Sångteknik
sångundervisning
Publication type
other
Language
swe