Show simple item record

dc.contributor.authorWall, Maria
dc.date.accessioned2008-10-13T13:59:49Z
dc.date.available2008-10-13T13:59:49Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18334
dc.description.abstractTitel: En sångare, flera tekniker Författare: Maria Wall Termin och år: VT 2008 Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen Handledare: Ragnhild Sandberg Jurström Examinator: Bengt Olsson Rapportnummer: Nyckelord: Sångteknik, sångundervisning, sångmetodik, genrebredd Sammanfattning: I kursplanerna för ämnet sång på gymnasiet står det inskrivet att varje elev ska lära sig flera genrer. Detta är däremot inte ett problemfritt krav utan en utmaning för varje pedagog. Utifrån denna utmaning kan man fråga sig om det är möjligt att integrera flera sångtekniker hos samma sångare och vilka problem och möjligheter det finns med ett genreintegrerat arbetssätt i sångundervisningen. Syftet med denna studie är att undersöka hur sångpedagoger ser på möjligheten att integrera olika sångtekniker med varandra hos samma sångare, samt hur detta kan relateras till sångundervisning och lärande. Studien har ett sociokulturellt perspektiv som teoretisk utgångspunkt, med vilket menas att lärande sker i alla sammanhang i interaktion med andra människor. Som metod har använts kvalitativa intervjuer som gjorts med fem olika sångpedagoger. Samtliga pedagoger trodde mer eller mindre att man kan utvecklas långt även om man arbetar med flera tekniker parallellt. Det finns flera positiva möjligheter med ett sådant arbetssätt men också flera möjliga problem som kan begränsa utvecklingen. Positiva möjligheter som framkom var t.ex. större konstnärliga uttrycksmöjligheter, vokal flexibilitet och att olika genrer kan berika varandra. Möjliga problem som togs upp var att det kan vara lätt att blanda ihop tekniker, att vissa tekniker kan bli dominanta och ta över andra och att det finns risker för röstspänningar av olika slag. Pedagogerna delade också med sig av flera metodiska och didaktiska redskap för en god genrebred undervisning där man kan ta vara på möjligheterna och undvika problemen. Utifrån resultatet kunde man till sist urskilja två möjliga vokala utvecklingsspår där det ena är att satsa fullt ut på en genre och det andra att öva flera genrer och tekniker parallellt. Båda dessa spår har sina för- och nackdelar som man bör vara medveten om och ta ställning till, både som pedagog och som elev.en
dc.language.isosween
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningen
dc.subjectsångmetodiken
dc.subjectgenrebredden
dc.subjectSångtekniken
dc.subjectsångundervisningen
dc.titleEn sångare, flera teknikeren
dc.typeTexten
dc.type.svepotheren


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record