• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Några lästexter i de nationella proven i Engelska A: I vilken grad reflekterar de begreppet interkulturalitet som det ges uttryck för i styrdokumenten.

Sammanfattning
Titel: Några lästexter i de nationella proven i Engelska A: I vilken grad reflekterar de begreppet interkulturalitet som det ges uttryck för i styrdokumenten Författare: Frida Jodin Termin och år: VT 2008 Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen Handledare: Anne Dragemark Oscarson Examinator: Ulla Berglindh Rapportnummer: HT06- 2611- 241 Nyckelord: Interkulturalitet, Cultural Awareness, Nationella prov, Engelska A, språkundervisning, engelska Syfte Detta är en empirisk studie som syftar till att undersöka till vilken grad några läsprovstexter i de nationella proven i Engelska A överensstämmer med det interkulturalitetsmål som styrdokumenten ger uttryck för. Frågeställningar För att kunna uppfylla detta syfte, utgick arbetet från tre relaterade frågeställningar: • På vilket sätt reflekterar de utvalda texterna i Engelska A proven interkulturalitets-begreppet som det definieras av författaren baserat på Michael Byrams och Claire Kramschs interkulturalitets definitioner. • Till vilken grad kan man kalla dessa texter interkulturella? • Vilken läroplanskod kan skönjas i texterna i de nationella proven i Engelska A? Metod För att lämpligast kunna besvara studiens frågeställning , har författaren arbetar med en kvalitativ textanalytisk metod. Detta arbetssätt innnebar att hänsyn inte endast tagits till de utvalda texterna, utan också till den normativa kontext som omsluter de nationella proven. Resultat Studiens slutsats är att det finns en hög korrespondens mellan analysverktygen och de undersökta texterna, och att man i denna mån kan kalla de flesta av dessa texter interkulturella. Den läroplanskod som texterna ger uttryck för kan beskrivas som demokratisk. Betydelse för läraryrket Detta arbete torde vara av intresse för lärare och lärarstuderande som har ett intresse i forskningen kring språklig kommunikation, forskningen kring kulturell medvetenhet (cultural awareness) och interkulturalitet inom den moderna språkforskningen, läroplansvetenskap och forskningen rörande kunskapsbedömning och prov, samt dessa områdens koppling till de nationella proven i något av språkämnena.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18337
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18337_1.pdf (1.424Mb)
Datum
2008
Författare
Jodin, Frida
Nyckelord
Cultural Awareness
Engelska A
Nationella prov
Interkulturalitet
språkundervisning
engelska
Publikationstyp
other
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV