dc.description.abstract | Titel: Några lästexter i de nationella proven i Engelska A: I vilken grad reflekterar de
begreppet interkulturalitet som det ges uttryck för i styrdokumenten
Författare: Frida Jodin
Termin och år: VT 2008
Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen
Handledare: Anne Dragemark Oscarson
Examinator: Ulla Berglindh
Rapportnummer: HT06- 2611- 241
Nyckelord: Interkulturalitet, Cultural Awareness, Nationella prov, Engelska A,
språkundervisning, engelska
Syfte
Detta är en empirisk studie som syftar till att undersöka till vilken grad några läsprovstexter i de nationella
proven i Engelska A överensstämmer med det interkulturalitetsmål som styrdokumenten ger uttryck för.
Frågeställningar
För att kunna uppfylla detta syfte, utgick arbetet från tre relaterade frågeställningar:
• På vilket sätt reflekterar de utvalda texterna i Engelska A proven interkulturalitets-begreppet som
det definieras av författaren baserat på Michael Byrams och Claire Kramschs interkulturalitets
definitioner.
• Till vilken grad kan man kalla dessa texter interkulturella?
• Vilken läroplanskod kan skönjas i texterna i de nationella proven i Engelska A?
Metod
För att lämpligast kunna besvara studiens frågeställning , har författaren arbetar med en kvalitativ
textanalytisk metod. Detta arbetssätt innnebar att hänsyn inte endast tagits till de utvalda texterna, utan
också till den normativa kontext som omsluter de nationella proven.
Resultat
Studiens slutsats är att det finns en hög korrespondens mellan analysverktygen och de undersökta texterna,
och att man i denna mån kan kalla de flesta av dessa texter interkulturella. Den läroplanskod som texterna
ger uttryck för kan beskrivas som demokratisk.
Betydelse för läraryrket
Detta arbete torde vara av intresse för lärare och lärarstuderande som har ett intresse i forskningen kring
språklig kommunikation, forskningen kring kulturell medvetenhet (cultural awareness) och interkulturalitet
inom den moderna språkforskningen, läroplansvetenskap och forskningen rörande kunskapsbedömning och
prov, samt dessa områdens koppling till de nationella proven i något av språkämnena. | en |