• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Granskning av användbarhet hos informationsdokument som lämnas i samband med nyemission - en fallstudie av Ericsson

Sammanfattning
Bakgrund och problem: När företag gör nyemissioner skickar de oftast ut olika informationsdokument: Ett prospekt och en förenklad och förkortad informationsbroschyr. Dessa har olika innehåll och målgrupper. Prospektets innehåll regleras i lag, medan broschyrens endast i rekommendationer. Det finns därför incitament för företag att presentera informationen på ett mer övertygande sätt i broschyren. Därmed kan användbarheten i de olika dokumenten påverkas. Syfte: Att jämföra de två informationsdokument som företag i huvudsak använder sig av i samband med nyemissioner, för att undersöka vilka skillnader i kvalitativa egenskaper som finns mellan dem. Vidare är syftet att undersöka om de skillnader som finns allvarligt påverkar användarnas förutsättningar att fatta investeringsbeslut. Avgränsningar: Av den samlade informationsgivningen som lämnas vid nyemission analyserar vi endast den svenska översättningen av det internationella prospektet och den svenska informationsbroschyren. Av de kriterier som finns för redovisningsinformations användbarhet använder vi bara relevans, tillförlitlighet och begriplighet. Metod: I uppsatsen gör vi en jämförelse mellan prospektet och informationsbroschyren för att utreda hur de skiljer sig åt i fråga om kvalitativa egenskaper, som behövs för att redovisningsinformation ska vara användbar. Kriterierna för att fastställa vilka egenskaper redovisningsinformation ska ha för att vara användbar har vi hämtat i redovisningslitteratur från svenska specialister på redovisning. Denna litteratur har sedan använts för att göra en analys av texterna. Resultat och slutsatser: Broschyren är mer begriplig beträffande den övergripande strukturen och hierarkin, och även totalt sett. Prospektet är mer begripligt i de väsentliga delarna. Beträffande relevansen och tillförlitligheten är prospektet genomgående mer relevant och tillförlitligt, och skillnaderna är störst i de väsentliga delarna. De skillnader som finns i kvalitativa egenskaper mellan prospektet och informationsbroschyren leder till att användaren av informationsbroschyren får avsevärt mindre användbart beslutsunderlag. Skillnaderna är av en sådan allvarlig art att de påverkar förutsättningarna att fatta investeringsbeslut.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URL:
http://hdl.handle.net/2077/1837
Samlingar
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
02-03-20D.pdf (667.0Kb)
Datum
2003
Författare
Johansson, Anna
Elander, Mark
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV