Makt, socialisation och förebilder - prdagogers tolkning av lärarrollen
Sammanfattning
Syfte Uppsatsens syfte är att studera hur pedagoger ser på relationen till eleverna
och i vad mån deras erfarenheter av den egna skoltiden förefaller påverka
deras lärarroll idag i relation till eleverna, gällande orättvis samt kränkande
behandling.
HuvudfrågaHur påverkar lärares egen skoltid deras syn på den egna lärarrollen i relation
till elever samt hur funderar de kring sin maktposition?
Metod och materialVi har använt oss av en kvalitativ ansats men även av en frågelista. Vi har
genomfört djupintervjuer med pedagoger som arbetar på grundskolans senare
del samt gymnasiet. Vi har även genomfört samtal med tre pedagoger som
komplettering av intervjuerna. Materialet har analyserats utifrån teoretiska
utgångspunkter.
BakgrundUnder vår utbildning har lärares maktutövning belysts vid olika tillfällen.
Detta inspirerade oss att undersöka hur medvetna lärare var om sin egen
maktposition och hur de använder sig utav den i förhållande till elever. Vi såg
det som en möjlighet att genom examensarbetet få en fördjupad förståelse
kring elev- lärarrelationer.
ResultatVi har funnit att pedagoger tagit intryck av sina tidigare lärare. Uttryck för
detta ser vi i deras reflexioner över den egna lärarrollen idag. Vi har
observerat att kränkande behandling av elever utförda av lärare anses vara
individuell, situationell och kontextuell.
Examinationsnivå
Student essay