dc.contributor.author | Baldock, Josefin | swe |
dc.contributor.author | Thorwaldsson, Anna | swe |
dc.date.accessioned | 2008-10-30T08:03:46Z | |
dc.date.available | 2008-10-30T08:03:46Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18406 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syftet med vår undersökning är dels att undersöka ett specifikt begrepp och dels att undersöka de komponenter
som samspelar för att detta begrepp ska komma till stånd. Begreppet är beskrivet av språkforskarna John
McHardy Sinclair och Malcolm R Coulthard och kallas IRF-strukturen, vilken är en beskrivning av den
lärarledda klassrumsdialogen. Den del av IRF-strukturen som vi fokuserade på i denna studie var den sista delen
som kallas follow-up. Vi utgick i vår undersökning från de tre kategorier som finns inom follow-up-sekvensen
och undersökte om dessa stämde överens med lärarnas handlade i vår tid. De komponenter som ligger till grund
för vårt arbete är sociokulturellt perspektiv och symbolisk interaktionism vars funktion är att klargöra samspelet
och dialogen ur en social och psykologisk vinkel utifrån lärarens perspektiv. För att klargöra de pedagogiska
faktorerna som spelar in för att fenomenet IRF ska realiseras i klassrummet har vi valt fenomenografin.
Metoderna som användes för studien var klassrumsobservationer och enskilda intervjuer med våra
informanter. Vi observerade nio lektionstillfällen hos fyra lärare vars ämneskompetenser, ålder och
arbetserfarenheter från skolans värld var olika.
Ett resultat vi kunde utläsa från vår undersökning var en variation gällande de fyra informanternas sätt att
agera samt deras syn angående bemötandet av eleverna i klassrumsdialogen. Vi utläste även att synen på den
egna lärarrollen skifta informanterna emellan. Vi såg även variationer gällande lärarnas sätt att ge follow-up.
Skillnaderna syntes främst i de enskilda individernas inställningar men även utifrån vilka ämnen lärarna
undervisade i.
Vi ser vår studie som en hjälp till att väcka ett medvetande hos lärarna gällande klassrumsdialogen och sitt
sätt att bemöta elevernas svar. Detta då deras bemötande sänder ut olika signaler som kan vara viktigt för dem att
vara medvetna om. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Kommunikation | swe |
dc.subject | dialog | swe |
dc.subject | pedagog | swe |
dc.subject | IRF-strukturen och | swe |
dc.title | Follow-up en betydelsefull del av dialogen mellan läraren och eleven | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |