Visa enkel post

dc.contributor.authorBaldock, Josefinswe
dc.contributor.authorThorwaldsson, Annaswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:03:46Z
dc.date.available2008-10-30T08:03:46Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18406
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med vår undersökning är dels att undersöka ett specifikt begrepp och dels att undersöka de komponenter som samspelar för att detta begrepp ska komma till stånd. Begreppet är beskrivet av språkforskarna John McHardy Sinclair och Malcolm R Coulthard och kallas IRF-strukturen, vilken är en beskrivning av den lärarledda klassrumsdialogen. Den del av IRF-strukturen som vi fokuserade på i denna studie var den sista delen som kallas follow-up. Vi utgick i vår undersökning från de tre kategorier som finns inom follow-up-sekvensen och undersökte om dessa stämde överens med lärarnas handlade i vår tid. De komponenter som ligger till grund för vårt arbete är sociokulturellt perspektiv och symbolisk interaktionism vars funktion är att klargöra samspelet och dialogen ur en social och psykologisk vinkel utifrån lärarens perspektiv. För att klargöra de pedagogiska faktorerna som spelar in för att fenomenet IRF ska realiseras i klassrummet har vi valt fenomenografin. Metoderna som användes för studien var klassrumsobservationer och enskilda intervjuer med våra informanter. Vi observerade nio lektionstillfällen hos fyra lärare vars ämneskompetenser, ålder och arbetserfarenheter från skolans värld var olika. Ett resultat vi kunde utläsa från vår undersökning var en variation gällande de fyra informanternas sätt att agera samt deras syn angående bemötandet av eleverna i klassrumsdialogen. Vi utläste även att synen på den egna lärarrollen skifta informanterna emellan. Vi såg även variationer gällande lärarnas sätt att ge follow-up. Skillnaderna syntes främst i de enskilda individernas inställningar men även utifrån vilka ämnen lärarna undervisade i. Vi ser vår studie som en hjälp till att väcka ett medvetande hos lärarna gällande klassrumsdialogen och sitt sätt att bemöta elevernas svar. Detta då deras bemötande sänder ut olika signaler som kan vara viktigt för dem att vara medvetna om.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectKommunikationswe
dc.subjectdialogswe
dc.subjectpedagogswe
dc.subjectIRF-strukturen ochswe
dc.titleFollow-up ­ en betydelsefull del av dialogen mellan läraren och elevenswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post