"Stor eller liten klass?" Klasstorlek ur ett undervisningsperspektiv
Abstract
Syfte
Syftet med det här examensarbetet är att undersöka vilka upplevelser och erfarenheter verksamma lärare har
angående klasstorlekens betydelse och mot bakgrund av klasstorlek undersöka vad den har för relevans för
elevernas kunskapsutveckling.
Huvudfråga
Vilken betydelse har klassens storlek ur ett undervisningsperspektiv?
Metod och material
Vår metod består av kvalitativa intervjuer, där fem lärare har intervjuats.
Materialet består av litteratur och forskningsrapporter. Våra utgångspunkter under arbetets gång är sociokulturell
inriktning och hermeneutik.
Resultat
Resultatet från vår studie visar på att klasstorlek inte har en avgörande betydelse. Med bakgrund av de mottsatta
forskningsresultat som framkommit både internationellt och i Sverige så är det utifrån de och vår egen studie
med lärarna svårt att generalisera och hävda en bestämd sanning och dra allmängiltiga slutsatser. Vår
undersökning när vi sammantar våra intervjuers resultat, tidigare forskning och teoretiska utgångspunkter pekar
på att klasstorlek kan ha betydelse för de lägre åldrarna och för elever från socioekonomiskt svaga grupper. Vi
kan inte dra slutsatsen att klasstorleken är den mest avgörande faktorn för elevernas kunskapsutveckling. Andra
faktorer som lärarkompetens, gruppsammansättning, arbetsformer, undervisningsformer och lärarens förmåga att
interagera är mer betydelsefulla än storleken på klassen.
Betydelse för läraryrket
Vi anser att vår fokusering på klasstorleksfrågan är relevant för skolan och speciellt för elever så att de får de
bästa förutsättningarna till ett optimalt lärande. För lärarna är det en stor relevans att de får resurser och villkor
att förhålla sig till där de känner att de kan arbeta efter och utveckla ett lärande som gynnar elevernas
kunskapsutveckling. Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv är det en betydelsefull fråga hur den prioriteras och
värderas och vilka resursslag som det bestäms att skolan skall utgå från och få tillgång till. Exempelvis i form av
välutbildade lärare, specialpedagog, material, möjlighet att skapa och variera den arbetsform och
gruppsammansättning utifrån elevernas behov och förutsättningar.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Sandström, Malin
Holmström, Catharina
Keywords
sociokulturellt perspektiv
utvecklingszon
klasst
Language
sv