Show simple item record

dc.contributor.authorSandström, Malinswe
dc.contributor.authorHolmström, Catharinaswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:03:47Z
dc.date.available2008-10-30T08:03:47Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18407
dc.description.abstractSyfte Syftet med det här examensarbetet är att undersöka vilka upplevelser och erfarenheter verksamma lärare har angående klasstorlekens betydelse och mot bakgrund av klasstorlek undersöka vad den har för relevans för elevernas kunskapsutveckling. Huvudfråga Vilken betydelse har klassens storlek ur ett undervisningsperspektiv? Metod och material Vår metod består av kvalitativa intervjuer, där fem lärare har intervjuats. Materialet består av litteratur och forskningsrapporter. Våra utgångspunkter under arbetets gång är sociokulturell inriktning och hermeneutik. Resultat Resultatet från vår studie visar på att klasstorlek inte har en avgörande betydelse. Med bakgrund av de mottsatta forskningsresultat som framkommit både internationellt och i Sverige så är det utifrån de och vår egen studie med lärarna svårt att generalisera och hävda en bestämd sanning och dra allmängiltiga slutsatser. Vår undersökning när vi sammantar våra intervjuers resultat, tidigare forskning och teoretiska utgångspunkter pekar på att klasstorlek kan ha betydelse för de lägre åldrarna och för elever från socioekonomiskt svaga grupper. Vi kan inte dra slutsatsen att klasstorleken är den mest avgörande faktorn för elevernas kunskapsutveckling. Andra faktorer som lärarkompetens, gruppsammansättning, arbetsformer, undervisningsformer och lärarens förmåga att interagera är mer betydelsefulla än storleken på klassen. Betydelse för läraryrket Vi anser att vår fokusering på klasstorleksfrågan är relevant för skolan och speciellt för elever så att de får de bästa förutsättningarna till ett optimalt lärande. För lärarna är det en stor relevans att de får resurser och villkor att förhålla sig till där de känner att de kan arbeta efter och utveckla ett lärande som gynnar elevernas kunskapsutveckling. Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv är det en betydelsefull fråga hur den prioriteras och värderas och vilka resursslag som det bestäms att skolan skall utgå från och få tillgång till. Exempelvis i form av välutbildade lärare, specialpedagog, material, möjlighet att skapa och variera den arbetsform och gruppsammansättning utifrån elevernas behov och förutsättningar.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectsociokulturellt perspektivswe
dc.subjectutvecklingszonswe
dc.subjectklasstswe
dc.title"Stor eller liten klass?" Klasstorlek ur ett undervisningsperspektivswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record