dc.description.abstract | Syfte: Syftet med vår studie är att undersöka om pedagoger, med hjälp av de kunskaper de får
i sin utbildning, är förberedda att hantera situationer där vissa barns hemförhållanden kan få
negativa konsekvenser i den pedagogiska verksamheten.
Huvudfråga: Vad har verksamma pedagoger för kunskap, beredskap, förhållningssätt och
erfarenhet gällande hantering av situationer där barn far illa i hemmet?
Metod och material: Vi har i vår studie använt oss av halvstrukturerade kvalitativa
intervjuer. Deltagarna bestod av fem pedagoger som på något sätt har anknytning till
förskoleverksamheten. Vid transkriberingen av intervjuerna, valde vi ut det material som vi
ansåg vara mest relevant för våra frågeställningar.
Resultat: Vi kom i vår studie fram till att de respondenter vi intervjuade, trots stora brister av
denna problematik i deras utbildning, idag har bra kunskap och beredskap för att hantera
situationer där barn far illa och på ett negativt sätt påverkar den pedagogiska verksamheten.
Denna kunskap och beredskap har de erhållit genom flera års erfarenhet inom yrket och av
kollegor som delat med sig av deras erfarenheter och kunskaper inom denna problematik. Det
är alltså genom erfarenhet och utbyte av tankar, idéer och kunskaper med kollegor som
pedagogerna har fått den kunskap de idag besitter. Med hjälp av respondenternas svar kunde
vi av detta alltså dra en slutsats om att nyutexaminerade pedagoger inte har tillräcklig kunskap
att tillgå för att hantera denna typ av problematik.
Betydelse för läraryrket: Detta är en svårighet att som alla pedagoger säkerligen kommer att
komma i kontakt med under sitt yrkesverksamma liv. Därför är det viktigt att redan från
början få en grund att stå på. Denna grund bör därför ingå som ett obligatoriskt inslag i
lärarutbildningen, för att pedagoger redan under sina första år ska vara redo att bemöta och
kunna hantera denna problematik. | swe |