• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Hjälp, hur gör jag nu?" ­ en kvalitativ studie om pedagogers kunskap, beredskap och förhållningssätt gällande barn som far illa i hemmet

Sammanfattning
Syfte: Syftet med vår studie är att undersöka om pedagoger, med hjälp av de kunskaper de får i sin utbildning, är förberedda att hantera situationer där vissa barns hemförhållanden kan få negativa konsekvenser i den pedagogiska verksamheten. Huvudfråga: Vad har verksamma pedagoger för kunskap, beredskap, förhållningssätt och erfarenhet gällande hantering av situationer där barn far illa i hemmet? Metod och material: Vi har i vår studie använt oss av halvstrukturerade kvalitativa intervjuer. Deltagarna bestod av fem pedagoger som på något sätt har anknytning till förskoleverksamheten. Vid transkriberingen av intervjuerna, valde vi ut det material som vi ansåg vara mest relevant för våra frågeställningar. Resultat: Vi kom i vår studie fram till att de respondenter vi intervjuade, trots stora brister av denna problematik i deras utbildning, idag har bra kunskap och beredskap för att hantera situationer där barn far illa och på ett negativt sätt påverkar den pedagogiska verksamheten. Denna kunskap och beredskap har de erhållit genom flera års erfarenhet inom yrket och av kollegor som delat med sig av deras erfarenheter och kunskaper inom denna problematik. Det är alltså genom erfarenhet och utbyte av tankar, idéer och kunskaper med kollegor som pedagogerna har fått den kunskap de idag besitter. Med hjälp av respondenternas svar kunde vi av detta alltså dra en slutsats om att nyutexaminerade pedagoger inte har tillräcklig kunskap att tillgå för att hantera denna typ av problematik. Betydelse för läraryrket: Detta är en svårighet att som alla pedagoger säkerligen kommer att komma i kontakt med under sitt yrkesverksamma liv. Därför är det viktigt att redan från början få en grund att stå på. Denna grund bör därför ingå som ett obligatoriskt inslag i lärarutbildningen, för att pedagoger redan under sina första år ska vara redo att bemöta och kunna hantera denna problematik.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18408
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18408_1.pdf (340.0Kb)
Datum
2008
Författare
Lagerstedt, Louise
Wallentin, Emma
Nyckelord
Barn som far illa
svårigheter
problematik
förhå
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV