Visa enkel post

dc.contributor.authorLagerstedt, Louiseswe
dc.contributor.authorWallentin, Emmaswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:03:48Z
dc.date.available2008-10-30T08:03:48Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18408
dc.description.abstractSyfte: Syftet med vår studie är att undersöka om pedagoger, med hjälp av de kunskaper de får i sin utbildning, är förberedda att hantera situationer där vissa barns hemförhållanden kan få negativa konsekvenser i den pedagogiska verksamheten. Huvudfråga: Vad har verksamma pedagoger för kunskap, beredskap, förhållningssätt och erfarenhet gällande hantering av situationer där barn far illa i hemmet? Metod och material: Vi har i vår studie använt oss av halvstrukturerade kvalitativa intervjuer. Deltagarna bestod av fem pedagoger som på något sätt har anknytning till förskoleverksamheten. Vid transkriberingen av intervjuerna, valde vi ut det material som vi ansåg vara mest relevant för våra frågeställningar. Resultat: Vi kom i vår studie fram till att de respondenter vi intervjuade, trots stora brister av denna problematik i deras utbildning, idag har bra kunskap och beredskap för att hantera situationer där barn far illa och på ett negativt sätt påverkar den pedagogiska verksamheten. Denna kunskap och beredskap har de erhållit genom flera års erfarenhet inom yrket och av kollegor som delat med sig av deras erfarenheter och kunskaper inom denna problematik. Det är alltså genom erfarenhet och utbyte av tankar, idéer och kunskaper med kollegor som pedagogerna har fått den kunskap de idag besitter. Med hjälp av respondenternas svar kunde vi av detta alltså dra en slutsats om att nyutexaminerade pedagoger inte har tillräcklig kunskap att tillgå för att hantera denna typ av problematik. Betydelse för läraryrket: Detta är en svårighet att som alla pedagoger säkerligen kommer att komma i kontakt med under sitt yrkesverksamma liv. Därför är det viktigt att redan från början få en grund att stå på. Denna grund bör därför ingå som ett obligatoriskt inslag i lärarutbildningen, för att pedagoger redan under sina första år ska vara redo att bemöta och kunna hantera denna problematik.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectBarn som far illaswe
dc.subjectsvårigheterswe
dc.subjectproblematikswe
dc.subjectförhåswe
dc.title"Hjälp, hur gör jag nu?" ­ en kvalitativ studie om pedagogers kunskap, beredskap och förhållningssätt gällande barn som far illa i hemmetswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post