• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skapande och återskapande av genus i läromedel. Diskursanalys av fem läromedel i NO-ämnena med avseende på genus.

Sammanfattning
De flesta lärare använder läroböcker i sin undervisning. Det innebär att dessa böcker har en påverkan på skolans verksamhet och därför bör uppnå de normativa föreskrifter som styr skolans verksamhet. Jag har undersökt fem läromedel i de olika NO-ämnena med avseende på hur dessa förhåller sig till genus och kön. Särskilt fokus har legat på de avsnitt som behandlar sexualitet. Hur utrymmet är fördelat mellan män och kvinnor, vilka bilder av könen som förmedlas i text och illustration samt om dessa bilder är stereotypa. Det material jag valt är fem läroböcker i fysik, biologi och kemi. En från vardera stort läromedelsförlag samt en extra som innehöll ett uppslag som kallades "fokus på genus". Jag har analyserat läromedlen med hjälp av diskursanalys. Diskursanalys är både teori och metod, vilka används integrerat med varandra. Med teorins hjälp försöker diskursanalysen tydliggöra mönster i analysmaterialet som är sammankopplat med rådande diskurser.1 I undersökningen har jag kommit fram till att läromedlen förmedlar en bild av mannen och kvinnan som varandras motsatser. Mannen är norm. Han syns mer, är mer aktiv och oftast förekommer han i mer tekniska och karriärsinriktade verksamheter. Kvinnan är motsatsen som syns mindre och i passiva, ofta stereotypa verksamheter. Detta är ännu tydligare i de avsnitt som behandlar sexualiteten. Här förmedlas en bild av mannen som ägare av sexualiteten som han riktar mot kvinnan som är mottagare.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18411
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18411_1.pdf (291.1Kb)
Datum
2008
Författare
Andersson, Malin
Nyckelord
Genus
kön
fysik
biologi
kemi
NO
sexualitet
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV