Skapande och återskapande av genus i läromedel. Diskursanalys av fem läromedel i NO-ämnena med avseende på genus.
Abstract
De flesta lärare använder läroböcker i sin undervisning. Det innebär att dessa böcker har en
påverkan på skolans verksamhet och därför bör uppnå de normativa föreskrifter som styr
skolans verksamhet.
Jag har undersökt fem läromedel i de olika NO-ämnena med avseende på hur dessa
förhåller sig till genus och kön. Särskilt fokus har legat på de avsnitt som behandlar sexualitet.
Hur utrymmet är fördelat mellan män och kvinnor, vilka bilder av könen som förmedlas i text
och illustration samt om dessa bilder är stereotypa.
Det material jag valt är fem läroböcker i fysik, biologi och kemi. En från vardera stort
läromedelsförlag samt en extra som innehöll ett uppslag som kallades "fokus på genus".
Jag har analyserat läromedlen med hjälp av diskursanalys. Diskursanalys är både teori och
metod, vilka används integrerat med varandra. Med teorins hjälp försöker diskursanalysen
tydliggöra mönster i analysmaterialet som är sammankopplat med rådande diskurser.1
I undersökningen har jag kommit fram till att läromedlen förmedlar en bild av mannen och
kvinnan som varandras motsatser. Mannen är norm. Han syns mer, är mer aktiv och oftast
förekommer han i mer tekniska och karriärsinriktade verksamheter. Kvinnan är motsatsen
som syns mindre och i passiva, ofta stereotypa verksamheter. Detta är ännu tydligare i de
avsnitt som behandlar sexualiteten. Här förmedlas en bild av mannen som ägare av
sexualiteten som han riktar mot kvinnan som är mottagare.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Andersson, Malin
Keywords
Genus
kön
fysik
biologi
kemi
NO
sexualitet
Language
sv