• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skapande och återskapande av genus i läromedel. Diskursanalys av fem läromedel i NO-ämnena med avseende på genus.

Abstract
De flesta lärare använder läroböcker i sin undervisning. Det innebär att dessa böcker har en påverkan på skolans verksamhet och därför bör uppnå de normativa föreskrifter som styr skolans verksamhet. Jag har undersökt fem läromedel i de olika NO-ämnena med avseende på hur dessa förhåller sig till genus och kön. Särskilt fokus har legat på de avsnitt som behandlar sexualitet. Hur utrymmet är fördelat mellan män och kvinnor, vilka bilder av könen som förmedlas i text och illustration samt om dessa bilder är stereotypa. Det material jag valt är fem läroböcker i fysik, biologi och kemi. En från vardera stort läromedelsförlag samt en extra som innehöll ett uppslag som kallades "fokus på genus". Jag har analyserat läromedlen med hjälp av diskursanalys. Diskursanalys är både teori och metod, vilka används integrerat med varandra. Med teorins hjälp försöker diskursanalysen tydliggöra mönster i analysmaterialet som är sammankopplat med rådande diskurser.1 I undersökningen har jag kommit fram till att läromedlen förmedlar en bild av mannen och kvinnan som varandras motsatser. Mannen är norm. Han syns mer, är mer aktiv och oftast förekommer han i mer tekniska och karriärsinriktade verksamheter. Kvinnan är motsatsen som syns mindre och i passiva, ofta stereotypa verksamheter. Detta är ännu tydligare i de avsnitt som behandlar sexualiteten. Här förmedlas en bild av mannen som ägare av sexualiteten som han riktar mot kvinnan som är mottagare.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18411
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_18411_1.pdf (291.1Kb)
Date
2008
Author
Andersson, Malin
Keywords
Genus
kön
fysik
biologi
kemi
NO
sexualitet
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV