Show simple item record

dc.contributor.authorEnemar, Erikswe
dc.contributor.authorDanielsson, Henrikswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:03:54Z
dc.date.available2008-10-30T08:03:54Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18413
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med vårt examensarbete är att undersöka lärares syn på läxor. För att förstå lärares syn om läxor på ett tydligare sätt, har vi delat upp vårt syfte i mer bestämda frågeställningar: Hur definierar lärare läxor? Hur använder sig lärare av läxor? Hur tycker lärare att läxan skall utformas? Hur ser lärare på föräldrars roll vid läxa? Är det någon skillnad på lärares syn på läxor beroende på erfarenhet i yrket? För att svara på dessa frågor har vi gjort en kvalitativ intervjustudie med nio stycken lärare på tre grundskolor i Göteborgsområdet. Urvalet av lärare var slumpmässig. Vårt examensarbete bygger på vetenskaplig litteratur från svenska och internationella forskare. Litteraturen om läxor, är skriven från 1990-talets mitt, eftersom vi har koncentrerat oss på skolan under den nuvarande läroplanen Lpo94. Den största delen av lärarna, liksom nationalencyklopedin, definierar läxan som en form av hemarbete. Lärare är, likt forskarna, inte helt överens om en gemensam definition. Forskare som Hellsten och Westlund har kommit fram till att man inte kan definiera läxan, då den är mångfacetterad. Framförallt används läxan för elevernas inlärning, men också för elevernas ansvarsutveckling samt föräldrarnas insyn i skolarbetet. Läxan kan vara som en form av repetition för eleverna. Detta behavioristiska tänkande lever kvar i skolan genom lärares synsätt som är präglat av den kultur som finns på skolan och den lärarutbildning som de har genomgått. Enligt lärarna är de också påverkade av föräldrarnas inställning till läxor. Genom vår studie, vill vi väcka en debatt bland lärarstudenter, lärare, skolledning, föräldrar och elever om läxan som arbetsmetod.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectLäxorswe
dc.subjectinlärningswe
dc.subjectrepetitionswe
dc.subjectintervjuerswe
dc.titleLärares syn på läxor i grundskolan ­ en intervjustudieswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record