Lärares syn på läxor i grundskolan en intervjustudie
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med vårt examensarbete är att undersöka lärares syn på läxor. För att förstå lärares syn om läxor på ett
tydligare sätt, har vi delat upp vårt syfte i mer bestämda frågeställningar:
Hur definierar lärare läxor?
Hur använder sig lärare av läxor?
Hur tycker lärare att läxan skall utformas?
Hur ser lärare på föräldrars roll vid läxa?
Är det någon skillnad på lärares syn på läxor beroende på erfarenhet i yrket?
För att svara på dessa frågor har vi gjort en kvalitativ intervjustudie med nio stycken lärare på tre grundskolor i
Göteborgsområdet. Urvalet av lärare var slumpmässig. Vårt examensarbete bygger på vetenskaplig litteratur från
svenska och internationella forskare. Litteraturen om läxor, är skriven från 1990-talets mitt, eftersom vi har
koncentrerat oss på skolan under den nuvarande läroplanen Lpo94.
Den största delen av lärarna, liksom nationalencyklopedin, definierar läxan som en form av hemarbete. Lärare är,
likt forskarna, inte helt överens om en gemensam definition. Forskare som Hellsten och Westlund har kommit
fram till att man inte kan definiera läxan, då den är mångfacetterad. Framförallt används läxan för elevernas
inlärning, men också för elevernas ansvarsutveckling samt föräldrarnas insyn i skolarbetet. Läxan kan vara som
en form av repetition för eleverna. Detta behavioristiska tänkande lever kvar i skolan genom lärares synsätt som
är präglat av den kultur som finns på skolan och den lärarutbildning som de har genomgått. Enligt lärarna är de
också påverkade av föräldrarnas inställning till läxor.
Genom vår studie, vill vi väcka en debatt bland lärarstudenter, lärare, skolledning, föräldrar och elever om läxan
som arbetsmetod.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Enemar, Erik
Danielsson, Henrik
Keywords
Läxor
inlärning
repetition
intervjuer
Language
sv