dc.description.abstract | Sammanfattning
Inom skolans verksamhet kan man se att det förekommer utanförskap bland eleverna. Trots att styrdokument och
skollagen visar på att skolan aktivt skall förhindra uppkomsten av kränkande behandling såsom utanförskap.
Skolans verksamhet skall inkludera mångfald samt olikhet och bidra till att alla inkluderas och känner trygghet.
Från egna erfarenheter kan vi se att många elever hamnar utanför skolans sociala gemenskap. Syftet med vår
studie blir därmed att ta del av goda och relevanta arbetsmetoder utifrån pedagogers svar för att förebygga
utanförskap i de tidigare åldrarna. Vi vill även ta del av hur pedagogerna resonerar kring begreppet utanförskap,
vad menas med utanförskap och vilka orsaker finns bakom uppkomsten. En annan frågeställning är att ta reda på
vad styrdokument säger om utanförskap. För att ta del av pedagogernas resonemang och bygga på tidigare
erfarenheter har vi valt att använda oss utav en kvalitativ intervjumodell som kom att inkludera sju pedagoger
runt om i Västsverige.
Utifrån resultatet av intervjuerna framkommer det att pedagogerna definierade utanförskap såsom att någon
stängs ute från ett sammanhang av sociala relationer. Faktorer som kan bidra till att någon hamnar utanför
gruppen kan vara etnisk tillhörighet, egen vilja, att man avviker från den rådande normen, fattigdom samt dålig
hälsa. Pedagogernas resonemang kring vilka arbetssätt som är positiva i arbetet för att motverka utanförskap är
livskunskap, kompissamtal, boksamtal samt rollspel. Genom styrdokumenten kan man se att skolan aktivt skall
förhindra uppkomsten av kränkande behandlingar samt att de ska arbeta med den sociala dimensionen såsom
värdegrundsarbeten, solidaritet, trygghet och respekt.
1 | swe |