• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varför får inte jag vara med? ­ En kvalitativ studie om förebyggande arbete mot utanförskap.

Sammanfattning
Sammanfattning Inom skolans verksamhet kan man se att det förekommer utanförskap bland eleverna. Trots att styrdokument och skollagen visar på att skolan aktivt skall förhindra uppkomsten av kränkande behandling såsom utanförskap. Skolans verksamhet skall inkludera mångfald samt olikhet och bidra till att alla inkluderas och känner trygghet. Från egna erfarenheter kan vi se att många elever hamnar utanför skolans sociala gemenskap. Syftet med vår studie blir därmed att ta del av goda och relevanta arbetsmetoder utifrån pedagogers svar för att förebygga utanförskap i de tidigare åldrarna. Vi vill även ta del av hur pedagogerna resonerar kring begreppet utanförskap, vad menas med utanförskap och vilka orsaker finns bakom uppkomsten. En annan frågeställning är att ta reda på vad styrdokument säger om utanförskap. För att ta del av pedagogernas resonemang och bygga på tidigare erfarenheter har vi valt att använda oss utav en kvalitativ intervjumodell som kom att inkludera sju pedagoger runt om i Västsverige. Utifrån resultatet av intervjuerna framkommer det att pedagogerna definierade utanförskap såsom att någon stängs ute från ett sammanhang av sociala relationer. Faktorer som kan bidra till att någon hamnar utanför gruppen kan vara etnisk tillhörighet, egen vilja, att man avviker från den rådande normen, fattigdom samt dålig hälsa. Pedagogernas resonemang kring vilka arbetssätt som är positiva i arbetet för att motverka utanförskap är livskunskap, kompissamtal, boksamtal samt rollspel. Genom styrdokumenten kan man se att skolan aktivt skall förhindra uppkomsten av kränkande behandlingar samt att de ska arbeta med den sociala dimensionen såsom värdegrundsarbeten, solidaritet, trygghet och respekt. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18414
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18414_1.pdf (416.3Kb)
Datum
2008
Författare
Rodell, Caroline
Karlberg, Lisa
Nyckelord
Utanförskap
förebyggande metoder och arbetssätt
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV