• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kanon en avslutad historia? Den litterära kanon i relation till centrala begrepp i gymnasieskolans styrdokument för svenskämnet

Abstract
Sammanfattning Uppsatsen problematiserar, nyanserar och diskuterar den litterära kanons möjligheter i skolan och samhället. Studien är disponerad i tre delar och bygger uteslutande på en kvalitativ metod. Den första teoretiska delen presenterar och preciserar begreppen klassiker, kanonbildning, kultur, mångkultur och postmodernism utifrån flera olika texter och forskare. Mellanakten utgörs av en historisk redogörelse för litteraturläsningen i gymnasieskolan, samt en granskning av kursplanerna för lärarutbildningen i svenska vid Göteborgs universitet. Slutligen presenteras ett sammandrag av den offentliga debatten som ägt rum under de senaste decennierna, något som leder vidare till en diskussion om kanon i gymnasieskolans och universitetets retorik och praktik. Resultatet av undersökningen visar att den debatt som förs i media, av politiker och andra, är helt frånvarande och till synes avgjord inom skolväsendet. Vi vill med vår problematisering bidra till att föra in kanonbegreppet i styrdokumentens retorik, och förespråkar dessutom införandet av en litterär kanon som utvidgning eller komplement till kursplanerna i svenska. Vi vill torgföra vikten av att lärare och elever ges möjligheter att förhålla sig till andra värden än masskulturens. Enligt vår mening finns det litteratur som är estetiskt mer värdefull än annan och vi argumenterar för att kompetenta auktoriteter på området faktiskt förmår göra ett sådant urval.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18422
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_18422_1.pdf (611.9Kb)
Date
2008
Keywords
Kanon
klassiker
kultur
postmodernism
styrdokum
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV