Kanon en avslutad historia? Den litterära kanon i relation till centrala begrepp i gymnasieskolans styrdokument för svenskämnet
Abstract
Sammanfattning
Uppsatsen problematiserar, nyanserar och diskuterar den litterära kanons möjligheter i skolan och
samhället. Studien är disponerad i tre delar och bygger uteslutande på en kvalitativ metod. Den första
teoretiska delen presenterar och preciserar begreppen klassiker, kanonbildning, kultur, mångkultur och
postmodernism utifrån flera olika texter och forskare. Mellanakten utgörs av en historisk redogörelse för
litteraturläsningen i gymnasieskolan, samt en granskning av kursplanerna för lärarutbildningen i svenska
vid Göteborgs universitet. Slutligen presenteras ett sammandrag av den offentliga debatten som ägt rum
under de senaste decennierna, något som leder vidare till en diskussion om kanon i gymnasieskolans och
universitetets retorik och praktik. Resultatet av undersökningen visar att den debatt som förs i media, av
politiker och andra, är helt frånvarande och till synes avgjord inom skolväsendet. Vi vill med vår
problematisering bidra till att föra in kanonbegreppet i styrdokumentens retorik, och förespråkar dessutom
införandet av en litterär kanon som utvidgning eller komplement till kursplanerna i svenska. Vi vill torgföra
vikten av att lärare och elever ges möjligheter att förhålla sig till andra värden än masskulturens. Enligt vår
mening finns det litteratur som är estetiskt mer värdefull än annan och vi argumenterar för att kompetenta
auktoriteter på området faktiskt förmår göra ett sådant urval.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Keywords
Kanon
klassiker
kultur
postmodernism
styrdokum
Language
sv