Show simple item record

dc.date.accessioned2008-10-30T08:04:02Z
dc.date.available2008-10-30T08:04:02Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18422
dc.description.abstractSammanfattning Uppsatsen problematiserar, nyanserar och diskuterar den litterära kanons möjligheter i skolan och samhället. Studien är disponerad i tre delar och bygger uteslutande på en kvalitativ metod. Den första teoretiska delen presenterar och preciserar begreppen klassiker, kanonbildning, kultur, mångkultur och postmodernism utifrån flera olika texter och forskare. Mellanakten utgörs av en historisk redogörelse för litteraturläsningen i gymnasieskolan, samt en granskning av kursplanerna för lärarutbildningen i svenska vid Göteborgs universitet. Slutligen presenteras ett sammandrag av den offentliga debatten som ägt rum under de senaste decennierna, något som leder vidare till en diskussion om kanon i gymnasieskolans och universitetets retorik och praktik. Resultatet av undersökningen visar att den debatt som förs i media, av politiker och andra, är helt frånvarande och till synes avgjord inom skolväsendet. Vi vill med vår problematisering bidra till att föra in kanonbegreppet i styrdokumentens retorik, och förespråkar dessutom införandet av en litterär kanon som utvidgning eller komplement till kursplanerna i svenska. Vi vill torgföra vikten av att lärare och elever ges möjligheter att förhålla sig till andra värden än masskulturens. Enligt vår mening finns det litteratur som är estetiskt mer värdefull än annan och vi argumenterar för att kompetenta auktoriteter på området faktiskt förmår göra ett sådant urval.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectKanonswe
dc.subjectklassikerswe
dc.subjectkulturswe
dc.subjectpostmodernismswe
dc.subjectstyrdokumswe
dc.titleKanon en avslutad historia? Den litterära kanon i relation till centrala begrepp i gymnasieskolans styrdokument för svenskämnetswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record