Show simple item record

dc.contributor.authorPersson, Andersswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:04:04Z
dc.date.available2008-10-30T08:04:04Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18424
dc.description.abstractUppsatsens syfte har varit att undersöka religionens betydelse för religiösa ungdomars identitet. För att besvara syftet har jag frågeställningarna: Hur ser religiösa ungdomars identitet ut och finns det faktorer som är viktigare än andra för identitetsskapandet? Hur påverkas religiösa ungdomars identitet av religion? För att besvara problemformuleringen har jag dels använt Castells, Giddens och Ziehesteorier. Jag har gjort en kvalitativ intervjustudie med ungdomar, som ser sig själva som religiösa och som aktivt utövar en religion. Uppsatsens teorier stämmer väl överens med intervjuresultatet. Ungdomars religiösa identitet är till stor del ärvd. Det nutida nätverkssamhället är också en viktig faktor för det religiösa identitetsskapandet. Den religiösa identiteten är primär, dock är den mindre närvarande i skolan. Ett undantag utgörs av den ungdom som tillhör Svenska kyrkan. Svenska kyrkan är den religion som är norm i skolan. Alla ungdomar känner dock ett motstånd mot sin religiösa identitet. Motståndsidentiteten är en viktig faktor för religiösa ungdomars identitetsskapande. Religionen ger religiösa ungdomar en känsla av trygghet, tillhörighet och självkänsla vilket påverkar identiteten. Ungdomarna analyserar och jämför sig själva med omgivningen utifrån sin religion. Till skillnad från Ziehe har jag funnit att religiösa ungdomar ser sina föräldrar som auktoriteter och tar över normer och värderingar från dem. Jag har funnit att religiösa ungdomar känner sig särbehandlade på grund av sin religion och sin religiösa identitet i skolan. Vidare ser jag allvarligt på att ungdomarna upplever att deras religioner speglas endimensionellt i undervisningen. För att undvika utvecklingen måste läraren granska sin undervisning och undervisningsmaterialet. Som lärare tycker jag det är viktigt att veta att ungdomarna uppfattar kristendomen som den religion som får mest utrymme i skolan. Ungdomarna önskar också mer utrymme för andra religioner, diskussion, samt undervisning i existentiella och etiska frågor. Det är av yttersta vikt eftersom läroplanen belyser vikten av diskussion samt undervisning i existentiella och etiska frågor.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleReligion, ungdomar och identitetswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record