Religion, ungdomar och identitet
Abstract
Uppsatsens syfte har varit att undersöka religionens betydelse för religiösa ungdomars identitet. För
att besvara syftet har jag frågeställningarna: Hur ser religiösa ungdomars identitet ut och finns det
faktorer som är viktigare än andra för identitetsskapandet? Hur påverkas religiösa ungdomars identitet
av religion?
För att besvara problemformuleringen har jag dels använt Castells, Giddens och Ziehesteorier.
Jag har gjort en kvalitativ intervjustudie med ungdomar, som ser sig själva som
religiösa och som aktivt utövar en religion. Uppsatsens teorier stämmer väl överens med
intervjuresultatet.
Ungdomars religiösa identitet är till stor del ärvd. Det nutida nätverkssamhället är
också en viktig faktor för det religiösa identitetsskapandet. Den religiösa identiteten är primär, dock är
den mindre närvarande i skolan. Ett undantag utgörs av den ungdom som tillhör Svenska kyrkan.
Svenska kyrkan är den religion som är norm i skolan. Alla ungdomar känner dock ett motstånd mot
sin religiösa identitet. Motståndsidentiteten är en viktig faktor för religiösa ungdomars
identitetsskapande. Religionen ger religiösa ungdomar en känsla av trygghet, tillhörighet och
självkänsla vilket påverkar identiteten. Ungdomarna analyserar och jämför sig själva med
omgivningen utifrån sin religion. Till skillnad från Ziehe har jag funnit att religiösa ungdomar ser sina
föräldrar som auktoriteter och tar över normer och värderingar från dem.
Jag har funnit att religiösa ungdomar känner sig särbehandlade på grund av sin
religion och sin religiösa identitet i skolan. Vidare ser jag allvarligt på att ungdomarna upplever att
deras religioner speglas endimensionellt i undervisningen. För att undvika utvecklingen måste läraren
granska sin undervisning och undervisningsmaterialet. Som lärare tycker jag det är viktigt att veta att
ungdomarna uppfattar kristendomen som den religion som får mest utrymme i skolan. Ungdomarna
önskar också mer utrymme för andra religioner, diskussion, samt undervisning i existentiella och
etiska frågor. Det är av yttersta vikt eftersom läroplanen belyser vikten av diskussion samt
undervisning i existentiella och etiska frågor.
Degree
Student essay