• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barn i böcker. Ett genusperspektiv på nyskrivna bilderböcker

Sammanfattning
Bakgrund och syfteFörskolans läroplan är tydlig med att de som arbetar där skall motverka de traditionella könsmönstren som råder i samhället. Ett sätt kan vara att pedagoger använder bilderböcker för att arbeta med dessa frågor. Vår förhoppning med arbetet är att vi kan öka medvetenheten om genus- och jämställdhetsfrågor samt påvisa vikten av att börja redan hos de små barnen. Vårt huvudsakliga syfte är att ta reda på hur genus skildras i bilderböcker utgivna 007. Bakom detta syfte finns även att vi som blivande pedagoger vill lära oss att kritiskt granska litteraturen vi läser i barngruppen, använda genusglasögon. Vi har undersökt hur flickor och pojkar framställs ur ett genusperspektiv, huruvida ett genussystem går att utläsa ur bilderböckerna samt ifall författarens kön har betydelse för huvudkaraktärens kön och framställning. Tillvägagångssätt Bilderböckerna vi analyserat är ett urval ur Kulturrådets katalog över barn- och ungdomsböcker 007/008. För att nå vårt syfte har vi genomfört bokanalyser av bilderböcker, litteraturstudier samt intervjuer med olika personer som har anknytning till ämnet. ResultatAv de bilderböcker som vi analyserat i denna studie har det visat sig att resultatet följer tidigare genomförda undersökningar. Flickor har oftare motsatta könets egenskaper än vad pojkarna har. Att vara en pojkflicka är accepterat medan motsatsen är svår att finna. Detta tyder på ett genussystem där mannen ses som norm. II
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18427
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18427_1.pdf (346.5Kb)
Datum
2008
Nyckelord
bilderbok
förskola
genus
genusperspektiv,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV